Saturday, September 20, 2008

Kadar letak kereta cecah RM10


MAHAL. Sesetengah pengusaha tempat letak kereta di ibu kota mengenakan caj sampai RM10 di Kuala Lumpur sepanjang bulan Ramadan ini.

----------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Orang ramai yang berkunjung ke Jalan Tunku Abdul Rahman dan Jalan Masjid India di sini, kecewa dengan tindakan pengusaha tempat letak kereta persendirian yang mengenakan caj tetap yang melampau iaitu sehingga RM10 sekali masuk.

Senario itu dikatakan sering berlaku di kawasan berkenaan setiap kali menjelang Aidilfitri pada setiap tahun dan kenaikan itu didakwa sengaja dilakukan oleh pengusaha yang mengambil kesempatan terhadap orang ramai yang mahu membuat persiapan Aidilfitri.

Walaupun kadar itu kelihatan tidak terlalu tinggi namun caj itu dikira melampau kerana kebanyakan pengunjung hanya meletakkan kereta untuk beberapa jam dan bukannya untuk sehari.

Tinjauan Kosmo! ke beberapa kawasan letak kereta di situ semalam mendapati, terdapat dua kaedah yang digunakan oleh pengusaha iaitu mengikut jam dan bayaran sekali masuk.

Seorang lagi penyelia tempat letak kereta yang cuma ingin dikenali sebagai Sazali berkata, punca kenaikan disebabkan oleh kadar sewa yang dinaikkan oleh pemilik tanah.

"Sebelum bulan puasa, sewa tapak hanya RM24,000 tetapi menjelang bulan Ramadan penyewa menaikkan sewa sebanyak RM40,000, sebab itu kami naikkan kadar bayaran tempat letak kereta," jelasnya sambil menambah mereka tidak berniat cekik darah pengguna.

http://www.kosmo.com.my/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...