Tuesday, September 23, 2008

Kerja sambilan boleh, tapi jagalah imej universiti


KERATAN muka depan Kosmo! semalam.

-----------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Pihak universiti tidak menghalang setiap pelajarnya untuk bekerja sambilan bagi menampung kos pengajian.

Namun, kerjaya sebagai 'budak jaga' tempat letak motosikal haram dilihat kurang sesuai jika dibandingkan dengan imej mereka sebagai pelajar universiti.

Begitulah pendapat kalangan Naib-Naib Canselor beberapa universiti awam di negara ini mengenai reaksi pembongkaran Kosmo! semalam yang mendapati, terdapat segelintir pelajar universiti melakukan kerja tersebut di sekitar ibu kota.

Naib Canselor Universiti Teknologi Mara, Prof. Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah berkata, inisiatif pelajar untuk bekerja secara sambilan adalah satu perkara yang baik namun bukanlah jadi 'jaga' letak motosikal haram kerana ia menyalahi peraturan dan boleh menjatuhkan imej sebagai pelajar pusat pengajian tinggi.

"Jika di luar negara saya tak kisah melihat senario ini sehingga ada yang buat kerja mencuci tandas sebab pelajar-pelajar di sana tak dapat pinjaman dan kos hidup pun tinggi.

"Tapi ia tak wajar berlaku di negara ini kerana pelajar-pelajar dapat pinjaman dan lagi pun kos pengajian tak semahal mana berbanding negara lain. Tapi kalau nak bekerja juga biarlah ia bersesuaian dengan bidang pengajian masing-masing," katanya.

Beliau mengulas pembongkaran Kosmo! semalam mengenai penglibatan segelintir pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) sekitar ibu negara yang bekerja sambilan sebagai 'jaga' tempat meletak motosikal.

http://www.kosmo.com.my/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...