Sunday, October 19, 2008

'Kami tak akan kosongkan rumah'

Oleh AZIMI MUSTAPHA
azimi.mustapha@kosmo.com.my



BEBERAPA penduduk menunjukkan surat daripada Setiausaha Sulit Kanan Perdana Menteri yang meminta penangguhan perpindahan di Johor Bahru semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

JOHOR BAHRU - Tetap tidak mahu kosong rumah.
Itulah pendirian lebih 2,000 penduduk Kampung Baru Plentong Tengah, Pasir Gudang, di sini berhubung notis pengosongan rumah masing-masing esok.

Ketua UMNO Cawangan kampung tersebut, Mohd. Shahari Mohd. Sham berkata, penduduk hanya akan mengosongkan rumah dan berpindah setelah penempatan baru di Kampung Bukit Dagang, Sungai Tiram yang dijanjikan siap dari segi kemudahan asasnya.

Katanya, mereka bukan tidak mahu berpindah, hanya meminta sedikit masa kepada pemaju terbabit sehingga kemudahan asas di penempatan baru siap sepenuhnya.

"Penempatan yang ditawarkan kepada mereka di Rumah Pangsa Taman Cendana, Pasir Gudang; Flat Badar Sri Alam dan Flat Tebrau bukannya percuma.

"Oleh itu, kita akan buat perisai macam 14 Ogos lalu bagi menghalang sebarang perobohan rumah kami," katanya kepada wartawan ketika ditemui di surau kampung itu semalam.

Menurutnya, pihaknya telah menerima sepucuk surat daripada Setiausaha Sulit Kanan kepada Perdana Menteri, Datuk Ahmad Yaacob bertarikh 25 September lalu.

Antara lain, kandungan surat itu meminta Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman mempertimbangkan rayuan peduduk agar 310 rumah di kampung itu tidak dirobohkan sementara menunggu kemudahan asas di penempatan baru di Kampung Bukit Dagang siap.

Katanya lagi, oleh sebeb itu jugalah, dia meminta penduduk tidak menghadiri kaunter yang dibuka berhampiran kampung itu bagi membolehkan mereka berpindah ke tiga kawasan perumahan yang disediakan.

Tinjauan yang dibuat di kaunter yang menempatkan beberapa agensi seperti Bahagian Perumahan, Kerajaan negeri serta Tenaga Nasional Berhad (TNB) mendapati hanya seorang penduduk sahaja yang datang untuk mendaftar ke salah satu flat yang disediakan.

http://www.kosmo.com.my/15102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...