Tuesday, November 18, 2008

Kerajaan akan bincang harga lantai petrol


Selasa November 18, 2008

Oleh ZANARIAH ABD MUTALIB


KUALA LUMPUR: Kerajaan akan membincangkan untuk menetapkan harga lantai bagi petrol sama ada akan kembali kepada harga asal sebelum ini pada RM1.92 seliter atau boleh diturunkan lagi jika harga minyak mentah dunia terus menurun.


Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad berkata, kerajaan juga perlu memutuskan sama ada perlu mengambil pendapatan daripada penjimatan subsidi minyak jika trend penurunan harga terus berlaku.


"Selama ini, mengikut maklumat yang diberikan, kita telah beri subsidi (petrol) daripada tahun 2003. Hanya beberapa bulan sahaja sebelum itu, kerajaan telah mengambil pendapatan menerusi harga petrol iaitu daripada Oktober 2001 hingga Februari 2002.


"Ketika itu, memang dapat pendapatan, petrol minimum. Sejak Februari, tidak adal lagi pendapatan (yang didapati kerajaan) kerana seterusnya kita beri subsidi,"
katanya kepada media di lobi Parlimen, hari ini.


Shahrir berkata, beliau menjangka, kerajaan akan dapat menjimatkan RM10 bilion dari segi penjimatan subsidi jika harga minyak turun di bawah paras USD60 setong.


Shahrir berkata, kerajaan mempunyai mekanisme penetapan harga secara automatik yang turut melibatkan margin keuntungan yang diberikan kepada pengusaha stesen minyak pada harga 12.19 sen seliter bagi RON 97 dan RON 92 dan kadar yang tetap bagi diesel.


"Bagi syarikat minyak, mereka juga dibayar pada harga yang ditetapkan kerajaan iaitu RM19.54 sen. Ia tidak berubah mengikut harga runcit," katanya.


http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2008/11/18/mstar_berita/20081118115108&sec=mstar_berita

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...