Tuesday, November 18, 2008

Wabak Chikungunya

Dilulus terbit pada Monday, November 17 @ 17:00:00 MYT oleh syamil


Oleh adli


"
KENYATAAN AKHBAR
PENGARAH kESIHATAN NEGERI
NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS

SITUASI TERKINI PENYAKIT CHIKUNGUNYA DI NEGERI SEMBILAN SEHINGGA MINGGU 44 ( 1 NOVEMBER 2008)




Penyakit Chikungunya bukanlah merupakan satu penyakit misteri buat masa ini kerana ia telah dilaporkan berlaku di kebanyakan negeri di Malaysia. Untuk membenteras penyakit ini daripada terus merebak, pihak Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengambil pelbagai langkah pencegahan dan kawalan. Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan juga dari masa kesemasa telah menerima maklumat tentang kejadian penyakit ini samada daripada aduan awam atau laporan kes daripada klinik ataupun hospital.

Penyakit Chikungunya adalah disebarkan melalui gigitan nyamuk Aedes iaitu Aedes aegypti dan albopictus. Pesakit akan mengalami gejala dan tanda-tanda seperti demam, sakit sendi dan ruam pada badan. Tiada rawatan khusus atau vaksin bagi penyakit ini dan rawatan yang diberikan adalah berdasarkan gejala yang ditunjukkan pesakit. Pesakit akan dirawat sebagai pesakit luar sahaja dan hanya dimasukkan ke hospital apabila ada komplikasi serius. Penyakit Chikungunya boleh disalah anggap sebagai demam denggi kerana tanda-tanda penyakit yang menyerupai demam denggi. Namun begitu, penyakit CHIKUNGUNYA AKAN MENYEBABKAN KESAKITAN SENDI YANG TERUK tetapi tidak menyebabkan kematian.

FAKTOR UTAMA BERLAKUNYA PENYAKIT INI ADALAH TERDAPAT BANYAK TEMPAT-TEMPAT YANG BERPOTENSI UNTUK PEMBIAKAN NYAMUK AEDES YANG BOLEH MENYEBABKAN AIR BERTAKUNG SAMADA DI DALAM ATAU DI LUAR PREMIS. SELAIN ITU SIKAP MASYARAKAT YANG TIDAK PRIHATIN TENTANG ASPEK KEBERSIHAN AKAN MEMUDAHKAN LAGI PEREBAKAN VIRUS PENYAKIT INI DAN MENYEBABKAN BERLAKUNYA WABAK PENYAKIT. DI NEGERI SEMBILAN, PENYAKIT CHIKUNGUNYA TELAH DILAPORKAN BERLAKU DI KESEMUA DAERAH DI NEGERI INI. Namun situasi penyakit ini adalah dalam keadaan terkawal.

SEHINGGA MINGGU KE 44, JUMLAH KESELURUHAN KES CHIKUNGUNYA DI NEGERI SEMBILAN ADALAH SEBANYAK 168 KES DAN DARIPADA JUMLAH TERSEBUT SEBANYAK 110 KES DISAHKAN. JUMLAH KES CHIKUNGUNYA DI DAERAH JEMPOL ADALAH 96 KES (78 DISAHKAN), daerah Jelebu 29 kes (15 disahkan), daerah Tampin 5 kes (1 disahkan), daerah Rembau 4 kes (2 disahkan), Kuala Pilah 4 kes (disyaki), Seremban 7 kes (disahkan) dan Port Dickson 22 kes ( 7 disahkan).

Lokaliti kes chikungunya terkini adalah di Daerah Port Dickson iaitu di Kg. Jimah Baru (5 kes), Rumah Rakyat Permatang Pasir (1 kes) dan Taman Setia Pasir Panjang (1 kes). Manakala di daerah Seremban lokaliti terlibat adalah di Taman Tasik Jaya (1 kes).

Adalah ditegaskan bahawa aktiviti semburan pengasapan yang dilakukan oleh pihak kesihatan adalah merupakan langkah sementara sahaja bertujuan untuk membunuh nyamuk dewasa yang telah dijangkiti hanya pada ketika itu tetapi tidak akan menyelesaikan masalah penyakit ini secara jangka panjang.

OLEH YANG DEMIKIAN, MASYARAKAT DAN JUGA INDIVIDU PERLU BERTINDAK SECARA PROAKTIF DALAM MENCEGAH PENYAKIT INI. MASYARAKAT ADALAH DINASIHATKAN SUPAYA TIDAK PANIK DAN SEGERA MENDAPATKAN RAWATAN DI KLINIK ATAU HOSPITAL TERDEKAT JIKA MENGALAMI GEJALA DAN TANDA-TANDA PENYAKIT CHIKUNGUNYA. CARA MENCEGAH YANG TERBAIK ADALAH DENGAN MELAKUKAN PEMBERSIHAN KAWASAN RUMAH DAN PERSEKITARAN SUPAYA BEBAS DARIPADA TEMPAT-TEMPAT PEMBIAKAN NYAMUK AEDES, MELIBATKAN DIRI DALAM AKTIVITI GOTONG ROYONG DAN PROGRAM COMBI.

Semoga langkah-langkah proaktif yang dicadangkan akan dapat membentuk masyarakat menjadi lebih prihatin sejajar dengan pendekatan secara serampang dua mata dalam mengawal masalah demam denggi dan juga Chikungunya di negeri ini.

Pengarah Kesihatan
Negeri Sembilan Darul Khusus
5 November 2008

sumber: http://jknns.moh.gov.my/modules/content/index.php?id=237

http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=18528&mode=thread&order=0&thold=0

Re: Wabak Chikungunya (Score: 1)by Anna on Monday, November 17 @ 18:35:58 MYT(User Info Send a Message)
saya baru balik drp satu conference last week, about recent progress in drug development against chikugunya nih... Baru saya faham yg wabak chikugunya nih drp nyamuk dan disebabkan (cerita pendeknya dlm process kitaran dan pembiakan) oleh khinzir...Tidak hairan lah saya oleh yg sedemikian negeri sembilan terdapat banyak sangat wabak ini...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...