Thursday, December 18, 2008

Dibicara di penjara


SEBAHAGIAN penunjuk perasaan memegang kasut dan gambar Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Maliki di Baghdad semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


BAGHDAD - Seorang wartawan Iraq, Muntadar al-Zaidi yang membaling kasut ke arah Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush dihadapkan di hadapan seorang hakim ketika berada di sebuah penjara semalam dan bukannya di mahkamah.

Abang wartawan tersebut, Dhargam berkata, dia percaya bahawa abangnya mengalami kecederaan teruk sehingga tidak berdaya untuk hadir ke mahkamah.

Keluarga wartawan itu berada di Mahkamah Jenayah Pusat bagi mendengar perbicaraan terhadap tertuduh tetapi mereka diberitahu bahawa hakim berada di penjara untuk melihatnya.

"Situasi itu menunjukkan bahawa adik saya dipukul dengan begitu teruk dan mereka bimbang penampilannya di mahkamah akan mencetuskan kemarahan orang ramai di mahkamah," tambahnya.

Bagaimanapun, pegawai-pegawai Iraq dan seorang lagi abang tertuduh, menafikan bahawa wartawan itu mengalami kecederaan teruk setelah dia dijatuhkan ke lantai oleh anggota-anggota keselamatan kerana membaling kasut ke arah Bush pada satu sidang media pada Ahad lepas.

"Ini merupakan satu ciuman ucapan perpisahan untuk anda, anjing," jerit wartawan itu ketika melemparkan salah satu kasut ke arah Bush.

Tindakan itu menyebabkan dia dilabelkan sebagai hero di kalangan masyarakat Arab yang bencikan Bush kerana menceroboh Iraq pada 2003.

Muntadar kini ditahan atas kesalahan menghina pemimpin negara asing, dakwaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1218&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...