Thursday, December 18, 2008

'Jaringan emas' Aidil


Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril@kosmo.com.my



AIDIL (kiri) mencetuskan kontroversi apabila bernikah dengan Rita di Songkhla pada 25 Februari lalu.
--------------------------------------------------------------------------------


PENYERANG terbaik Chelsea, Nicolas Anelka sukar untuk menembusi benteng pertahanan skuad negara yang dikemudikan oleh Mohd. Aidil Zafuan Abd. Radzak.

Ketika itu, kelab Liga Perdana England itu dalam rangka lawatan ke negara ini untuk mengadakan perlawanan persahabatan dengan skuad kebangsaan.

Kelibat Aidil cukup tangkas pada perlawanan yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil itu sehingga barisan penyerang Chelsea mendapati sukar untuk menembusinya.

Namun, kekentalan pemain berusia 21 tahun itu gagal menangkis 'asakan' Rita Rudaini Mokhtar yang mudah melepasi perangkap 'offsaid' sekali gus membawa mereka ke alam pernikahan.

Ia boleh dianggap 'jaringan emas' oleh Aidil musim ini.

Menariknya, cerita pernikahannya dengan pelakon wanita berusia 32 tahun telah menjadi rahsia di antara mereka berdua sahaja.

Pernikahan mereka telah pun berlangsung 25 Februari lalu di Songkhla, Thailand.

Apa yang mengejutkan, pernikahan pasangan ini tidak diketahui oleh kedua ibu bapa Aidil, Abd. Radzak Salleh dan Azizah Arshat sehinggalah 14 Disember lalu.

Aidil yang baru pulang daripada tugasan antarabangsa bersama skuad negara pada Kejohanan Piala Suzuki Persekutuan Bola Sepak Asean (AFF) sebelum ini telah dikaitkan hubungannya dengan Rita sejak setahun yang lalu.

Malah, Rita juga sering kali dilihat hadir memberi sokongan kepada Aidil di bangku penonton dalam perlawanan-perlawanan yang disertai skuad negara di Kuala Lumpur.

Selepas tersebarnya kontroversi ini, maka sahlah Aidil boleh dianggap sebagai 'penjaring emas' dalam sukan bola sepak negara kerana mempunyai isteri di kalangan artis tempatan.

Sebelum ini ada juga beberapa pemain bola sepak yang menjadikan artis sebagai teman hidup mereka termasuk bekas pemain Kuala Lumpur, Subadron Aziz yang memilih Salwa Abd. Rahman, Shahril Arshad dengan Ani Morat dan Azman Adnan yang memilih penyanyi, Haleeda.

Begitupun, difahamkan ramai peminat hiburan dan sukan tanah air yang merestui pernikahan kedua-dua individu yang terkenal dalam bidang profesional masing-masing ini.

Aidil yang lahir pada 3 Ogos 1987 mula mendapat perhatian apabila dia dan kembarnya, Mohd. Zaquan Adha Abd. Radzak beraksi bersama skuad Piala Presiden Negeri Sembilan pada 2004 dan juga skuad Liga Perdana dua tahun kemudian.

Dalam karier antarabangsanya, Aidil dan kembarnya Zaquan juga merupakan pemain skuad bawah 20 negara yang beraksi di Kejohanan Piala AFF Bawah 20 pada 2004.

Dua tahun kemudian Aidil dan Zaquan diserapkan ke dalam skuad bawah 23 di bawah bimbingan jurulatih B. Sathianathan yang memenangi gelaran Pestabola Merdeka edisi ke-40 pada Ogos 2007.

Selepas skuad bawah 23 itu diserapkan ke dalam skuad kebangsaan pada tahun yang sama, karier bola sepak Aidil mula berkembang.

Dia mewakili negara dalam beberapa perlawanan antaranya Kejohanan Kelayakan Piala Dunia 2010 dan temasya Sukan SEA 2007 di Korat.

Selepas itu, Aidil sekali lagi mewakili skuad negara ketika muncul naib juara Pestabola Merdeka edisi ke-41 pada Oktober tahun ini.

Pencapaian terakhirnya bersama skuad negara ialah pada Piala Suzuki AFF bulan ini di Phuket yang mana menyaksikan Malaysia tersingkir awal di peringkat kumpulan.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...