Wednesday, December 24, 2008

'Doktor palsu' buat pengguguran haram

Oleh AZELI ALI
mohdazeli.ali@kosmo.com.my



LELAKI yang bertugas sebagai 'doktor palsu' di sebuah klinik di Bayan Baru ditahan polis malam kelmarin.
--------------------------------------------------------------------------------


BAYAN BARU - Sejak hampir 20 tahun lalu, sebuah klinik yang beroperasi 24 jam setiap hari di Jalan Mahsuri di sini menjadi panel kepada banyak kilang dan syarikat besar di daerah tersebut.

Namun, tiada siapa tahu seorang 'doktor' yang sering bertugas pada waktu malam dan melakukan rawatan kepada pesakit sejak setahun lalu hanyalah seorang pembantu perubatan yang tidak memiliki tauliah sebagai doktor.

Lebih mengejutkan, gelagat setiap pelanggan yang berada di klinik itu diawasi empat kamera litar tertutup (CCTV) yang disambungkan terus ke bilik pemilik klinik berkenaan.

Bagaimanapun, malam kelmarin penipuan pemilik klinik terbabit terbongkar apabila premis tersebut diserbu sepasukan pegawai dari Unit Kawalan Amalan Perubatan Swasta (UKAPS), Kementerian Kesihatan.

Dalam serbuan pukul 8 malam dan berakhir empat jam kemudian itu, 'doktor palsu' terbabit diperiksa serta beberapa dokumen miliknya dirampas.

Turut dirampas ialah rakaman CCTV di klinik itu.

Semasa serbuan turut berada di klinik tersebut ialah dua pekerjanya dan empat pesakit yang menunggu giliran untuk berjumpa 'doktor palsu' yang berusia 40-an itu.

Difahamkan 'doktor palsu' terbabit juga didakwa mengenakan caj sesuka hati ke atas pesakit selain dipercayai turut melakukan pengguguran haram di klinik tersebut.

Dalam pada itu, beberapa pelanggan yang berada di klinik ketika serbuan terkejut apabila dimaklumkan klinik tersebut menggunakan khidmat doktor tidak bertauliah.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1224&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...