Wednesday, December 24, 2008

JMG buat kajian


Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my


KAJI...kakitangan JMG membuat kajian geofizik, geologi
dan hidro geologi di Bukit Antarabangsa, semalam.


HULU KLANG: Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG) sedang melaksanakan kajian mengenal pasti punca tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa baru-baru ini dari aspek geologi.

Pengarahnya, Zakaria Muhammad, berkata laporan mengenai kajian yang dilaksanakan selama sebulan bermula dari tarikh kejadian itu bakal diserahkan kepada Jawatankuasa Kerja Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa yang diketuai Jabatan Kerja Raya (JKR) Cawangan Cerun.

Menurutnya, enam kakitangan JMG terdiri daripada pakar geologi dan geofizik berterusan melakukan kajian berkenaan sejak hari pertama kejadian pada 6 Disember lalu.

Antara skop kajian itu, katanya, meliputi geofizik, geologi dan hidro geologi di kawasan berlakunya tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa serta kawasan sekitarnya.

“Keputusan awal mengenai kajian itu diserahkan kepada JKR Cawangan Cerun dalam masa seminggu. JMG turut melaksanakan bagi menentukan air bawah tanah,” katanya.

Menurutnya, antara peralatan digunakan JMG untuk kajian berkenaan ialah Makintosh Probe bagi mengenal pasti lapisan bawah tanah dan berapa ketebalan antara runtuhan dengan batuan dasar.

Zakaria berkata siasatan geologi itu berterusan dalam tempoh tertentu dan hanya dijalankan ketika cuaca baik atas sebab risiko bahaya berlaku kejadian tidak diingini.

Kakitangan JMG, katanya, bertungkus-lumus membuat kajian terbabit bermula dari jam 8 pagi hingga lewat petang setiap hari.

Tinjauan Harian Metro di lokasi zon merah tanah runtuh di Bukit Antarabangsa di sini mendapati pakar geologi dan pakar geofizik JMG sedang melaksanakan kajian.

Sebanyak 136 blok penandaan koordinat dilaksanakan dengan jarak 20 meter setiap satu bagi kajian butiran peta dasar.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Tuesday/Setempat/20081223083203/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...