Wednesday, December 24, 2008

Peniaga ditipu rakan niaga ‘alam maya’

KUALA LUMPUR: Seorang peniaga telefon bimbit yang menjalankan urusan perniagaan di ‘alam maya’ dengan seorang lelaki warga China menanggung kerugian RM100,000 selepas ditipu lelaki terbabit.

Mangsa terpedaya dengan helah itu selepas membaca artikel penjualan telefon bimbit pada 7 November lalu sebelum menghubunginya.

Selepas yakin dengan penjelasan diberikan, mangsa berusia 30-an dan mempunyai perniagaan menjual telefon bimbit di pusat beli-belah di ibu kota bersetuju sebelum memasukkan sejumlah wang ke akaun lelaki terbabit.

Sumber berkata, urusan jual beli telefon bimbit pertama dibuat antara mangsa dengan rakannya ialah pada 21 November lalu dan mangsa memasukkan RM5,000 ke akaun rakannya di China untuk membeli 20 telefon model Apple iPhone.

“Tiga hari kemudian barang dipesan tiba di pejabat rakannya kira-kira jam 12.30 tengah hari di SS15, Subang Jaya.

“Mangsa sekali lagi membuat tempahan 30 telefon bimbit iPhone dan memasukkan RM45,000 ke akaun lelaki terbabit dan barang yang dibeli tiba pada masa yang dijanjikan,”
katanya.

Bagaimanapun, tempahan kali ketiga yang dibuat mangsa pada 2 Disember lalu tidak menjadi kenyataan apabila barang yang dipesan itu tidak diterima.

Mangsa memasukkan RM100,000 ke akaun lelaki terbabit untuk membeli 40 lagi telefon bimbit.

Mangsa membuat laporan di Balai Polis Jalan Tun H S lee, Khamis lalu.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Wednesday/Setempat/20081224090042/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...