Friday, January 9, 2009

Hizbollah bedil roket ke Israel


SEORANG kanak-kanak Palestin memakan sebuku roti sambil membawa anak patung semasa menyertai demonstrasi membantah misi ketenteraan Israel di Tebing Barat semalam.
--------------------------------------------------------------------------------

BAITULMAQADIS - Pejuang Hizbollah di Lebanon melancar tiga roket ke wilayah utara Israel semalam sekali gus meningkatkan ancaman tercetusnya peperangan baru antara kedua-dua pihak.

Serangan roket itu menyebabkan beberapa kediaman rosak ketika askar Israel meneruskan serangan ganas di Gaza yang kini meragut lebih 700 penduduk Palestin.

Operasi ketenteraan Israel itu turut menyebabkan ramai penduduk awam cedera.


SEKUMPULAN penduduk Palestin melihat sebuah masjid yang runtuh setelah dibedil pesawat pejuang Israel di Gaza semalam.
--------------------------------------------------------------------------------

Tentera Israel kemudiannya melancarkan siri serangan mortar ke wilayah Lebanon sebagai membalas serangan roket tersebut.

Pihak berkuasa Israel berkata tiada kecederaan serius dilaporkan dan serangan tersebut meningkatkan lagi ketegangan antara rejim Zionis dengan kumpulan Hizbollah.

Satu roket yang dilancar Hizbollah menembusi atap sebuah rumah jagaan orang-orang tua di bandar Nahariya, lapan kilometer dari sempadan Israel sebelum meletup di bahagian dapur.

Sementara itu, kerajaan Lebanon mengecam serangan roket ke atas Israel tersebut dan berjanji untuk mencari pihak yang bertanggungjawab.


SEORANG remaja perempuan menagis setelah menemui bapanya mati dibom
tentara Israel di Gaza semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


Peperangan antara Israel dan Hizbollah tercetus pada 2006 bagaimanapun pertempuran selama 34 hari itu tamat apabila rejim Zionis mengumumkan gencatan senjata.

Peperangan antara Israel dan kumpulan Hizbollah itu juga tercetus ketika tentera rejim Zionis sedang melancarkan satu operasi ketenteraan di Gaza.
- AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0109&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...