Friday, January 9, 2009

Mesir bersubahat musnah terowong

KAHERAH - Berang dengan keupayaan kumpulan Hamas membedil roket ke Israel, Amerika Syarikat (AS) bertindak menyalur dana AS$23 juta (RM81.4 juta) bagi membantu melatih pegawai keselamatan Mesir membasmi penyeludupan senjata ke Gaza menerusi terowong-terowong di kawasan sempadan.

Namun usaha AS itu gagal membuahkan hasil manakala lebih banyak roket diseludup masuk oleh kumpulan Hamas bagi membedil rakyat Israel.

Tentera rejim Zionis berkata, terdapat kira-kira 300 buah terowong dibina merentasi sempadan Mesir-Gaza sebelum Israel melancarkan serangan pada 27 Disember lalu.

Namun sejak pengeboman tersebut, berpuluh-puluh terowong musanah dibedil askar Israel.

Isu kegagalan program AS berkenaan dan kesukaran mengawal sempadan Gaza-Mesir merupakan halangan utama ketika para perunding berusaha mencapai satu gencatan senjata di Gaza.

"Sukar untuk menghalang penyeludupan senjata itu kerana Hamas jelas mahukannya dan negara-negara seperti Syria dan Iran akan membekalkannya," kata penasihat keselamatan White House, Stephen Hadley.

Cubaan menutup terowong-terowong itu sebelum ini gagal, sebahagiannya kerana syak wasangka antara Israel dan Mesir manakala sebahagian lagi akibat kegagalan Kaherah membasmi rasuah dan kemiskinan di wilayah Sinai yang bersempadan dengan Gaza.

Beribu-ribu penduduk wilayah itu yang dilanda kemiskinan terpaksa melibatkan diri dengan penyeludupan bagi menyara kehidupan mereka. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0109&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...