Friday, January 9, 2009

Rahsia batu emas terbongkar

Oleh AZELI ALI ZAINI SAMSU HADI
berita@kosmo.com.my




INILAH rumah kayu milik bekas anggota polis yang disewa kepada penjenayah dan dijadikan markas oleh Geng Batu Emas sejak setahun lalu.
--------------------------------------------------------------------------------


BALIK PULAU - Siapa sangka sebuah rumah kayu di Jalan Datuk Bashar, Pulau Betong di sini menyimpan rahsia besar aktiviti satu sindiket menjual batu mineral emas yang diseludup dari Aceh, Indonesia.

Kegiatan itu terbongkar berikutan polis menerima satu maklumat daripada seorang penduduk kampung pukul 2.50 pagi semalam yang memaklumkan ada sekumpulan lelaki India yang menaiki dua buah kereta iaitu BMW dan Perodua MyVi membuat kecoh di rumah tersebut.

Sepasukan polis yang tiba di rumah tersebut kemudian mendapati kumpulan lelaki India itu sedang mengugut dan mengurung lapan lelaki di dalam rumah kayu itu.

Pasukan polis cuba menyelesaikan perbalahan tersebut tetapi ia bertambah kusut apabila empat lelaki tersebut mempunyai senjata.



AYUB (kanan) menunjukkan sebahagian barang yang dirampas ekoran penahanan 12 lelaki di Pulau Betong, Balik Pulau semalam.
--------------------------------------------------------------------------------

Pasukan polis yang gagal memujuk kumpulan lelaki bersenjata itu menyerah diri terpaksa meminta tambahan anggota bagi memastikan semua yang ada di dalam rumah tersebut selamat.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob berkata, polis kemudian mengepung seluruh kawasan rumah tersebut sebelum mengarahkan empat lelaki India yang berusia 19 dan 33 tahun dari Lembah Klang itu menyerah diri.

"Hanya pada pukul 9.30 pagi kesemua lelaki India itu menyerah diri sementara lapan mangsa turut dilepaskan oleh mereka," kata beliau

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0109&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...