Friday, January 9, 2009

Penyamun Geng Colombia berkubur


Oleh TURMADZI MADUN
turmadzi.madun@kosmo.com.my



POLIS menunjukkan barangan yang dirampas daripada kumpulan pecah rumah Amerika Selatan di Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Lelaki-lelaki Amerika Latin itu bukan calang-calang pelancong.

Mereka mempunyai pengetahuan luas mengenai selok belok kawasan perumahan dan tahu status penghuni di sekitar ibu negara terutama di kawasan perumahan mewah Bangsar.

Bagaimanapun, pengetahuan yang sepatutnya memudahkan mereka bergerak semasa berada di negara ini disalahgunakan untuk melakukan jenayah pecah rumah.

Bagi melakukan jenayah yang mereka rancang, tiga lelaki 'Geng Colombia' itu masing-masing dari Peru, Guatemala dan Mexico akan menyewa sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) yang bercermin gelap.

Seterusnya, kumpulan yang terdiri daripada jejaka kacak tersebut akan berlegar-legar di kawasan perumahan mewah di ibu negara sebelum memilih mana-mana rumah untuk dipecah masuk.

Bagaimanapun, kegiatan selama hampir dua bulan kumpulan itu berakhir selepas mereka memecah masuk rumah seorang ahli perniagaan warga India di Jalan Balau, Bukit Damansara di sini pukul 12 tengah hari Ahad lalu. Kes itu membawa kepada penangkapan dua hari kemudian.

Kesemua suspek ditahan berdasarkan identiti yang diperoleh daripada pemilik kenderaan Naza Ria yang disewa oleh kumpulan tiga lelaki itu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0109&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...