Friday, January 16, 2009

'Lampu hijau' skim pencen swasta


Oleh SUHANA MD. YUSOP dan ASRON MUSTAPHA
berita@kosmo.com.my



ORANG ramai berurusan di kios pintar KWSP di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Kementerian Sumber Manusia sedang meneliti model pencen beberapa negara luar bagi pelaksanaan skim pencen bulanan melibatkan kira-kira 10 juta pekerja swasta dengan menggunakan tabungan mereka dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Menterinya, Datuk S. Subramaniam berkata, kajian terhadap skim itu merujuk kepada beberapa model di negara Barat dan akan siap dalam masa sebulan lagi.

"Kami dalam proses menyediakan kertas kerja mengenai skim ini yang secara prinsipnya dipersetujui oleh Kabinet untuk diserahkan kepada kementerian Kewangan bagi pelaksanaannya,'' katanya ketika dihubungi semalam.

Subramaniam membuat penjelasan lanjut susulan daripada kenyataannya semalam mengenai persetujuan Kabinet untuk melaksanakan skim berkenaan melalui dana KWSP.

Ditanya rasional skim pencen KWSP itu diwujudkan, Subramaniam berkata:

"Apa yang mereka (pekerja swasta) dapat sekarang daripada KWSP apabila sudah pencen tak cukup dan akibatnya mereka akan mengalami kesusahan setelah apa yang diperoleh habis.''

Sementara itu, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menentang cadangan skim pencen itu atas alasan mekanisme sedia ada yang ditawarkan menerusi KWSP sudah memadai.

Presidennya, Syed Syahir Mohamad berkata, pekerja swasta sepatutnya diberi kuasa mentadbir sendiri wang persaraan mereka

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0116&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...