Friday, January 16, 2009

Terselamat disambar anggota bomba


Oleh Rudy Fazrunisyam Samarudin
rudy@hmetro.com.my


JOHOR BAHRU: Seorang wanita hanya mampu melaungkan takbir ketika melayang di udara selepas tergelincir ketika cuba terjun dari tingkat dua sebuah bangunan kedai tiga tingkat di Taman Pelangi di sini pagi semalam.

Bagaimanapun, seperti kata pepatah ‘berpantang maut sebelum ajal’, umur wanita berusia 25 tahun masih panjang apabila dia terselamat dalam kejadian kira-kira jam 8.25 pagi itu dengan bantuan seorang pegawai Jabatan Bomba dan Penyelamat yang sanggup menggadai nyawa menyambut wanita terbabit dari bawah bangunan.

Difahamkan, wanita yang menyewa di tingkat paling atas bangunan deretan kedai tiga tingkat itu mengugut terjun selepas dipercayai berada dalam keadaan tertekan ekoran krisis rumah tangga.

Orang ramai yang terkejut melihat kelibat wanita itu mencangkung di luar tingkap di tingkat tiga bangunan itu menghubungi balai Bomba dan Penyelamat Larkin.

Beberapa minit kemudian, 12 anggota dan pegawai diketuai Pegawai Operasi C Kesaven tiba di tempat kejadian bagi memujuk dan mententeramkan wanita itu.

Bagi menghadapi sebarang kemungkinan, bomba menyediakan beg berisi udara gergasi di bawah bangunan berkenaan.

Namun, selepas kira-kira 50 minit wanita itu secara tidak sengaja tergelincir dan jatuh dari tingkap berkenaan.

Kasevan yang menyedari wanita itu jatuh secara spontan menyambutnya pada ketinggian kira-kira 15 meter. dengan kedua-dua tangannya.

“Ketika itu kami sedang mengisi udara ke dalam beg berkenaan dan sebaik melihat dia jatuh, saya mencari jalan supaya dia tidak terhempas atas jalan.

“Namun, selepas menyedari dia tersasar dari beg udara yang dipasang, saya terus menghulurkan tangan dan bersedia menyambutnya,”
katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Kesavan berkata, dia berjaya menyambut wanita terbabit dan mereka mengalami kecederaan, namun tidak serius.

Wanita itu yang cedera di leher dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini dan setakat ini dilaporkan berada dalam keadaan stabil manakala Kesavan mengalami sakit bahu dan lengan, tetapi masih mampu meneruskan tugas memimpin operasi berkenaan.

http://www.hmetro.com.my/Friday/BeritaUtama/20090116085202/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...