Monday, February 23, 2009

Kecurian kedai runcit meningkat

KUALA LUMPUR: Tekanan krisis ekonomi ketika ini dipercayai menjadi punca yang turut mengheret warga emas termasuk wanita menjadi pencuri kecil-kecilan terutama di pasar mini dan kedai 24 jam.

Seorang pekerja sebuah kedai serbaneka 24 jam yang hanya mahu dikenali Aiman, 25, berkata kejadian mencuri pelbagai barang makanan di dalam premis tempat dia bertugas semakin menjadi-jadi sejak sebulan lalu.

Menurutnya, kecurian terbabit tidak lagi hanya dilakukan remaja nakal, malah turut membabitkan wanita pertengahan usia dan lelaki warga emas.

“Agak sukar untuk saya percaya perkara ini berlaku, namun tangkapan demi tangkapan yang dilakukan membuktikan mereka benar-benar datang ke kedai untuk mencuri.

“Pencuri makanan ini mudah diberkas berikutan premis kami mempunyai kamera litar tertutup (CCTV) selain bilik khas di belakang premis yang digunakan untuk mengintip gerak geri pelanggan,” katanya. 

“Antara makanan yang kerap dicuri adalah coklat, susu pekat manis, sardin, susu bayi dan roti. Kebanyakan barang ini akan diselitkan di dalam poket seluar, beg plastik atau beg pasar yang dibawa,” katanya.

Malah, katanya pernah berlaku seorang lelaki warga emas berusia 60-an diberkas selepas mencuri ubat batuk yang disembunyikan di belakang seluar dalamnya.


http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Monday/Setempat/20090223091654/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...