Monday, February 23, 2009

Netanyahu ikrar kerjasama


SEORANG askar wanita dari sebuah stesen radio Israel memegang mikrofon ketika Netanyahu (kanan) memberi kenyataan di Baitulmaqdis semalam.


BAITULMAQDIS - Pemimpin Parti Likud yang baru dipilih sebagai Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berikrar akan menjalin kerjasama dengan Amerika Syarikat (AS) berrhubung isu keamanan di Asia Barat.

Netanyahu dipilih oleh Presiden Shimon Peres untuk mengetuai pembentukan kerajaan campuran dan menjadi Perdana Menteri buat kali kedua.

Beliau merancang menemui Menteri Luar, Tzipi Livni bagi memasukkan Parti Kadima dalam senarai pembentukan kerajaan campuran.

Netanyahu kini memiliki sokongan 65 Anggota Parlimen daripada 120 kerusi tetapi kerajaan pimpinannya mungkin mencetuskan pergeseran dengan AS.

Pergeseran itu mungkin tercetus berhubung ikrar Presiden AS, Barack Obama untuk mewujudkan perjanjian sebuah negara Palestin dengan segera.

"Saya sebaliknya menjangka kerjasama dengan pentadbiran Obama dan cuba untuk mencapai sasaran keamanan yang sama, keselamatan dan kemakmuran untuk kami dan jiran-jiran kami," kata Netanyahu kepada pemberita.

Ketika menjadi Perdana Menteri dari 1996 hingga 1999, beliau berbalah dengan pentadbiran Presiden Bill Clinton ketika itu tetapi tunduk kepada tekanan AS dan menyerahkan sebahagian kawasan bandar Tebing Barat, Hebron kepada pemerintahan Palestin. - Reuters

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0223&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...