Monday, April 27, 2009

Barat pulau persidangan PBB


BEBERAPA delegasi dari negara-negara Eropah meninggalkan persidangan ketika Mahmoud berucap dalam persidangan berhubung perkauman di Geneva semalam.


GENEVA - Negara-negara Barat memulau persidangan perkauman yang dianjurkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam kerana khuatir medan mengkritik Yahudi akan berlaku.

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-Moon mengutuk tindakan pemulauan itu manakala negara-negara Eropah mengancam untuk meninggalkan persidangan.

Israel turut memanggil pulang dutanya kerana membantah keputusan Presiden Switzerland menemui Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad.

"Ada negara yang sepatutnya hadir untuk membantu merintis jalan ke arah masa hadapan yang lebih baik tetapi tidak hadir. Saya sangat kesal berhubung tindakan itu," kata Ki-Moon.

Poland menjadi negara terbaru memulaukan persidangan itu setelah Amerika Syarikat (AS), Israel, Kanada, Australia, Jerman, Itali, Belanda dan New Zealand.

Sementara itu, Mahmoud menyelar negara-negara yang memboikot sidang PBB itu.

Menurutnya, tujuan negara-negara itu berbuat demikian kerana sombong dan mementingkan diri.

"Pada pendapat kami (Iran), perkara ini berlaku kerana kesombongan dan mementingkan diri yang merupakan punca kepada masalah dunia pada hari ini," kata Mahmoud sebagai reaksi terhadap tindakan Barat memboikot sidang yang diadakan selama lima hari itu. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0421&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_10.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...