Wednesday, June 10, 2009

Program bayar pelajar dapat gred baik


CANCEL menunjukkan wang yang diperolehinya selepas memperoleh gred baik dalam
peperiksaan.


NEW YORK - Semakin banyak sekolah di Amerika Syarikat (AS) menganjurkan program membayar sejumlah wang kepada pelajar yang lulus dan memperoleh gred baik dalam peperiksaan, lapor sebuah akhbar semalam.

Program itu sebelum ini mencetuskan kontroversi tetapi ia melonjakkan peratusan pencapaian pelajar yang mendapat markah tinggi.

Kira-kira dua pertiga daripada 59 buah sekolah miskin menyertai program itu.

Menurut satu analisis akhbar itu, terdapat peningkatan hampir 40 peratus kenaikan markah dalam mata pelajaran membaca dan matematik pada tahun ini.

Lebih 8,000 pelajar sudah mendapat manfaat daripada program itu apabila wang sebanyak AS$1.25 juta (RM4.40 juta) dikeluarkan untuk membayar mereka yang mendapat gred baik sejak September lalu.

Pelajar itu itu akan mendapat lebih banyak wang jika memperoleh gred lebih baik.

Mereka boleh memperoleh bayaran sehingga AS$50 (RM176) bagi setiap peperiksaan jika memperoleh gred baik untuk pelajar gred tujuh dan AS$25 (RM88) untuk pelajar gred empat.

Program itu dilakukan hasil inisiatif oleh ahli ekonomi dari Universiti Harvard, Roland Fryer.

Seorang pelajar, Alize Cansel berkata: "Pada setiap hari kami bertanya kepada guru adakah kami lulus? Bilakah kami akan mendapat bayaran?".

"Ia membuatkan kami lebih tekun belajar kerana saya mendapat wang" jelasnya lagi yang berumur 13 tahun.

Pada tahun ini dia memperoleh sebanyak AS$180 (RM634) dan wang itu digunakannya untuk membeli kasut serta peralatan sekolah. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0609&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...