Friday, June 25, 2010

Isu tunai Felda susut timbul prasangka

2010/06/25

KUALA LUMPUR: Isu kemerosotan simpanan tunai Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) daripada RM4.08 bilion pada 2004 kepada RM1.45 bilion pada 2009 menimbulkan pelbagai prasangka ke atas penyalahgunaan wang kepunyaan lembaga itu.

Bimbang ia bakal memberi impak kepada Felda, Pengerusi Eksekutif, Puncak Niaga Holding Berhad yang juga generasi kedua Felda, Tan Sri Rozali Ismail, mencadangkan supaya pendekatan lebih pragmatik diambil dalam menangani isu berkenaan.


Katanya, langkah itu perlu kerana kejayaan dicapai Felda dalam memacu pembangunan Malaysia menerusi program ‘land reforms’ dan program khusus bagi peneroka di seluruh 317 rancangan tanah serta pembangunan generasi baru mengharumkan nama negara.


“Felda seharusnya diberi peluang memberi penjelasan dan rasionalisasi akaun kewangannya sebelum tohmahan dibuat ke atas lembaga itu.


“Kita perlu sedar bahawa Felda mempunyai dua peranan utama, perniagaan dan pembangunan sosial. “Ada kalanya kedua-duanya tidak selari, namun peranan Felda dalam bidang perniagaannya dalam sektor pertanian menjadikan pengeluar utama komoditi dan mengeluarkan peneroka dari perangkap kemiskinan,”
katanya, semalam.


Menurutnya, sesebuah syarikat atau organisasi tidak dapat lari daripada hakikat bahawa tidak semua pelaburan yang dibuat akan mendapat pulangan segera kerana ada di antaranya mengambil masa panjang.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/IsutunaiFeldasusuttimbulprasangka/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...