Wednesday, October 6, 2010

Cuma berdua dalam rumah

Oleh Murni Wan Omar

2010/10/06

KAJANG: Seorang chef di sebuah hotel bertaraf lima bintang dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah Hulu Langat, di sini, semalam, atas tuduhan berada bersama seorang wanita yang tidak mempunyai hubungan mahram dengannya, sehingga menimbulkan syak, pada September tahun lalu.

DJohan Mohd Radzi, 42, didakwa melakukan perbuatan itu dengan Rizana Ahmad Rithauddeen, 35, di sebuah rumah di Fawina Court Condo, Jalan Hilir, Taman Ampang Hilir, Ampang, pada jam 10.10 pagi, 15 April 2009.

DJohan didakwa mengikut Seksyen 29(1)(a) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 manakala pendakwaan terhadap Rizana dibuat mengikut Seksyen 29(1)(b) enakmen sama dan berhadapan hukuman penjara maksimum sehingga dua tahun dan denda maksimum RM3,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.


Terdahulu, pendakwa syarie, Mohamad Nazri Basrawi memaklumkan bahawa kedua-dua tertuduh tidak mengaku bersalah dan pada tarikh semalam ditetapkan untuk perbicaraan.


Rizana bagaimanapun meminta mahkamah memberi tarikh baru berikutan peguam yang sepatutnya mewakili mereka berdua, tidak dapat hadir ke mahkamah.


Selain itu, Rizana juga meminta secara lisan untuk mahkamah memanggil pengadu kes itu untuk memberi keterangan berhubung perkara yang berlaku pada hari kejadian.


Hakim Syarie Abdul Halim Abdullah bagaimanapun menegur Rizana dan memaklumkan bahawa kes ini masih di peringkat pendakwaan dan perlu melalui perbicaraan dan mereka boleh melakukannya apabila dipanggil membela diri, jika disabitkan dengan pertuduhan itu.


“Mahkamah benarkan permohonan untuk menangguhkan kes kerana jika terdapat peguam pada tarikh akan datang, berkemungkinan perbicaraan perlu diadakan semula. Ini akan membazirkan masa mahkamah dan pihak terbabit.


“Mahkamah beri peluang terakhir kepada kamu berdua dan jika masih gagal mengemukakan peguam, prosiding akan diteruskan. Bon jaminan sebelum ini iaitu RM2,300 dinaikkan kepada RM2,500,”
katanya.


Mahkamah menetapkan 8 Februari 2011 pada jam 9 pagi untuk perbicaraan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Cumaberduadalamrumah/Article

3 comments:

ingin tahu said...

apa lanjutan dari kes ini?? sila laa share.. TQ

Unknown said...

sebutan kes 12 July 2011 di mahkamah syariah kajang jam 9 pagi

ZzzZZzz said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...