Sunday, November 16, 2008

15 negara EU alami kemelesetan


GAMBAR fail papan tanda mata wang euro yang dirakam di hadapan bangunan Bank Pusat Eropah.

--------------------------------------------------------------------------------

BRUSSELS - Sejumlah 15 negara di Eropah yang menggunakan mata wang euro kini secara rasmi berada dalam kemelesetan ekonomi, kata Kesatuan Eropah (EU) semalam.

Keadaan ekonomi di beberapa negara EU menguncup untuk dua suku tahun berturut-turut akibat krisis kewangan dunia dan kurangnya permintaan.

Statistik yang disiarkan semalam menunjukkan ekonomi zon euro itu menguncup sebanyak 0.2 peratus pada suku tahun ketiga dan suku tahun kedua berbanding suku tahun sebelum ini.

Kadar pertumbuhan negatif untuk dua suku tahun berturut-turut itu biasanya dianggap sebagai satu kemelesetan ekonomi teknikal.

Setahun yang lalu, zon euro berkembang sebanyak 0.8 peratus pada suku tahun ketiga dan sebanyak 1.4 peratus untuk suku tahun kedua.

Menurut statistik itu, Jerman dan Itali yang merupakan dua ekonomi terbesar di EU berada dalam kemelesetan manakala Perancis berjaya menyelamatkan diri dengan perkembangan hanya 0.1 peratus pada suku tahun ketiga.

Jerman yang merupakan ekonomi terbesar di EU menguncup sebanyak 0.5 peratus pada suku tahun ketiga selepas sumber utama pertubuhannya iaitu barangan eksport jatuh mendadak.

Ireland juga berada dalam kemelesetan selepas pertubuhan ekonominya menguncup diikuti oleh Sepanyol yang belum secara rasmi terjerumus dalam kemelesetan ekonomi.

Dua negara EU yang tidak menggunakan euro, Estonia dan Latvia juga terjerumus dalam kemelesetan walaupun sebelum ini termasuk dalam kawasan ledakan ekonomi Balkan.

Kadar pengangguran di Britain dijangka meningkat selepas sebuah syarikat telekomunikasi, BT kelmarin mengumumkan untuk mengurangkan sejumlah 10,000

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1115&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...