Sunday, November 16, 2008

China hadapi dilema lupus susu beracun

BEIJING - Selepas menyaksikan empat bayi mati dan beribu-ribu lagi jatuh sakit akibat meminum susu tercemar, kerajaan China kini berhadapan masalah untuk melupuskan makanan beracun itu.

Terdapat sejumlah susu dibakar, ditanam dan dicampur dengan arang namun ada syarikat pelupusan sampah yang mengambil jalan pintas dengan membuang susu tersebut ke dalam sungai sehingga mengakibatkan air bertukar putih.

Beribu-ribu tan susu yang tercemar dengan melamin terpaksa ditarik balik daripada pasaran dan gudang sejak September lalu.

Skandal susu itu berpunca daripada sikap tamak pembekal susu yang mencampurkan melamin iaitu bahan kima dalam pembuatan plastik dan baja bagi menipu kualiti setelah ia ditambah air.

Kementerian Kesihatan China tidak mendedahkan jumlah produk tenusu yang ditarik balik atau jumlah yang telah dimusnahkan.

Bagaimanapun, sebanyak 32,000 tan susu tercemar dimusnahkan di wilayah Hebei, lapor agensi berita Xinhua.

Di sebuah kilang di Guangzhou, bertan-tan susu tercemar dibakar dengan suhu 3,000° Celsius .

"Semua bahan sampingan akan ditanam. Saya jamin bahawa proses pelupusan ini memenuhi piawaian antarabangsa dan ia tidak akan mencemarkan alam sekitar," kata pengarah pejabat keselamatan makanan Guangzhou, Wang Fan. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1116&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...