Sunday, November 16, 2008

Dilema wanita 'dua suami'


SHANUM ditemani Syarif (kiri) menunjukkan dua salinan surat rujuk pertama dan kedua kepada wartawan ketika ditemui di rumahnya di Baling semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

BALING - "Untuk kembali semula kepada suami pertama jauh sekali, untuk bersama suami kedua, mahkamah pula larang, saya celaru dan sangat-sangat tertekan," kata Shanum Shaari, 35, wanita yang mempunyai dua suami dan diperintah oleh mahkamah dua hari lepas berpisah dengan suami keduanya.

Ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bukit Rawa, Sedim di sini, suri rumah itu menceritakan apa yang sebenar berlaku sebelum Hakim Syarie Mohd. Roze Abdul Wahab memerintahkan beliau berpisah dengan Syarif Jasin, 48, bagi mengelak mereka melakukan perkara yang ditegah oleh hukum syarak.

Mahkamah membuat keputusan itu setelah menerima permohonan rayuan suami pertama Shanum, Amir Affandy Zakaria, 39, agar mahkamah mengeluarkan perintah mufaraqah atau memisahkan Shanum dengan Syarif yang bernikah di Yala, Thailand, pada tahun 2005.

Shanum memberitahu, beliau berharap kisah hidupnya akan menjadi teladan kepada semua wanita di negara ini.

Cerita Shanum, beliau memulakan alam perkahwinan seawal usia 19 tahun dengan Amir Affandy dan setelah mereka dikurniakan enam orang anak, mereka bercerai dua kali iaitu pada tahun 1996 dan 1997.

Bagaimanapun, selepas perceraian kedua mereka, Amir Affandy menganggap beliau telah merujuk kembali dengan Shanum berdasarkan surat rujuk bertarikh 27 Oktober 1997 yang dikeluarkan oleh Pejabat Agama Baling.

Namun begitu, Shanum enggan menerima semula Amir Affandy, suaminya mengambil kesemua anak mereka.


KERATAN Kosmo! semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

Shanum berkata, sejak itu beliau telah berkali-kali berulang alik ke Pejabat Agama Daerah Baling untuk mendapatkan surat cerai.

Akhirnya seorang pegawai di situ memberitahunya surat cerainya mungkin telah hilang akibat banjir. - Bernama

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1115&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...