Monday, December 29, 2008

Air jampi Metal Indonesia


Oleh Salman Hamat


KUALA LUMPUR: Jika Mat Rempit gemar mengambil arak murah untuk membuatkan mereka berani melakukan lagak ngeri di jalan raya, kumpulan Metal Indonesia di sini pula meneguk sejenis air jampi sebelum bertarung dengan kumpulan samseng lain.

Air jampi itu dipercayai menjadikan mereka tidak gentar ketika berhadapan lawan walaupun bilangan musuh lebih ramai.

Kumpulan ganas terbabit yang sering melepak di sekitar pusat tumpuan pelancong di ibu kota terutama pada hujung minggu didakwa pantang dicemuh terutama kumpulan pendatang asing lain.

Mereka juga tidak teragak-agak bergaduh menggunakan senjata tajam.

Menurut sumber, individu yang meneguk air jampi itu bukan saja menjadi lebih berani, malah seperti dirasuk lalu sanggup membelasah lawan tanpa belas kasihan hingga cedera parah dan membawa maut.

Katanya, melalui maklumat daripada kenalan yang menganggotai kumpulan metal berkenaan, air jampi berkenaan turut dicampur sejenis minyak untuk menambahkan kuasanya.

“Saya sendiri pernah melihat air berkenaan dan ketika dihidu baunya seakan-akan ‘minyak atar’ tapi amat kuat hinggakan boleh membuat mereka yang tidak pernah menghidunya menjadi pening.

“Setiap kali sebelum bertempur, kumpulan Metal Indonesia itu berkumpul berhampiran sebuah pasar raya di ibu kota yang sememangnya terkenal sebagai kawasan mereka berjumpa setiap hujung minggu atau cuti am,”
katanya.

Kumpulan sama dipercayai terbabit dalam kekecohan di Taman Tasik Titiwangsa di sini jam 2.15 petang semalam.

Mereka mulanya berkumpul di hadapan pasar raya berkenaan seawal jam 8 pagi sebelum bertolak ke taman terbabit.

“Selain meneguk air jampi itu, mereka memasang pelekat khas warna putih di bahu dipercayai mengelak daripada terpukul sesama sendiri,” katanya.

Bagaimanapun, polis bertindak segera dengan menahan lapan lelaki daripada kumpulan metal Indonesia itu.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan kejadian yang berlaku 500 meter dari pentas utama satu majlis yang turut dihadiri ribuan warga Indonesia di taman terbabit.

“Ketika kejadian orang ramai sedang asyik melihat persembahan di pentas utama. Tiba-tiba sekumpulan 15 lelaki menyerang satu kumpulan warga Indonesia menggunakan batang besi sebagai senjata.

“Akibat pergaduhan itu, tiga daripada mereka cedera ringan dan dirawat sebagai pesakit luar.

“Kami belum dapat mengenal pasti motif pergaduhan. Kes terbabit disiasat mengikut Seksyen 148 kerana merusuh,”
katanya.

Dengan bantuan polis, majlis berkenaan selesai dalam keadaan aman.

http://www.hmetro.com.my/Monday/BeritaUtama/20081229092314/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...