Thursday, May 7, 2009

Pegawai kerajaan dalang palsu dokumen

KUALA LUMPUR: Seorang pegawai kerajaan yang masih berkhidmat di jabatan serta seorang wanita warga asing ditahan dalam serbuan kerana disyaki menjadi dalang memalsukan dokumen imigresen bagi membekal pembantu rumah warga asing tanpa permit ke negara ini.

Serbuan dilakukan Jabatan Imigresen Selangor di syarikat pembantu rumah di tingkat dua Pusat Perniagaan Diamond Square, Setapak, di sini, kira-kira jam 1 tengah hari, semalam.

Ia dilakukan susulan penahanan seorang ‘runner’ syarikat itu yang membawa dokumen palsu ke Jabatan Imigresen di Shah Alam untuk menguruskan permit kerja pembantu rumah warga asing, pagi kelmarin.

Bagaimanapun, pegawai kerajaan berusia lingkungan 50-an dan mengambil cuti tanpa gaji selama setahun menafikan pembabitannya dan mendakwa bekerja sebagai kerani di syarikat terbabit yang dipercayai beroperasi beberapa bulan lalu.

Difahamkan, syarikat itu menguruskan beratus-ratus pembantu rumah warga asing yang dibekalkan kepada majikan dengan bayaran RM8,000 setiap seorang.

“Syarikat ini membawa masuk wanita warga asing dari negara jiran terlebih dahulu menggunakan visa pelancong atau pas lawatan sosial untuk dibekalkan kepada majikan.

“Urusan permit kerja pembantu rumah terbabit dilakukan selepas mereka bekerja dua atau tiga bulan dengan majikan masing-masing,” katanya.

Menurutnya, selepas majikan menerima pembantu rumah masing-masing, syarikat itu memalsukan segala dokumen berkaitan pembantu rumah termasuk permit kerja.

“Kami merampas sekotak cop palsu Jabatan Imigresen, 20 pasport Indonesia, berpuluh-puluh keping borang permohonan pekerja asing serta sejumlah maklumat mengenai majikan yang menggajikan mereka,” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...