Monday, May 10, 2010

Wanita HIV meningkat

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali
idayu@hmetro.com.my
2010/05/10

KUALA LUMPUR: “Jumlah wanita yang menghidap HIV dikesan semakin meningkat apabila 15 orang daripada 1,000 wanita dikesan menghidap penyakit itu,” kata Timbalan Pengerusi Majlis Aids Malaysia, Datuk Mohd Zaman Khan.

Beliau berkata, jumlah itu semakin membimbangkan kerana bukan saja lelaki menghidap virus itu, malah golongan hawa terjebak dengan dunia penagihan, pelacuran turut dijangkiti selain dibawa suami.


Menurutnya, pertukaran jarum suntikan dan seks bebas menjadikan pesakit HIV kini meningkat 86,000 sejak tahun 1986.


“Dalam tempoh berkenaan pesakit HIV di kalangan wanita juga semakin tinggi daripada peringkat umur 15 tahun ke atas dengan jumlah 21,000 orang.


“Penagihan dadah yang semakin menjadi-jadi termasuk pertukaran jarum suntikan antara mereka membuatkan virus itu mudah merebak seterusnya menjadikan sistem ketahanan badan pesakit lemah,” katanya ketika ditemui pada Majlis Rumah Terbuka Jangan Tinggal Daku, Rumah Perlindungan HIV Muslim Darul Ukhwah Yayasan al-Ijabah di Sungai Buloh, di sini, semalam. Turut hadir Penasihat Darul Ukhwah merangkap Timbalan Pengerusi Yayasan Ijabah, Mohamad Abdullah.


Mohd Zaman berkata, jiwa remaja yang memberontak menarik mereka terjebak dalam dunia penagihan melalaikan sehingga memusnahkan masa depan.


Katanya, gejala itu boleh dikurangkan sekiranya masyarakat tidak terbabit dengan dadah, mengambil tahu dan mengambil berat di antara satu sama lain.


“Masyarakat terutama golongan muda terjebak ke kancah itu boleh kembali ke pangkal jalan seterusnya mengelak menghidap virus itu.


“Selain itu, masyarakat perlu menerima pesakit HIV bagi memulihkan mereka dan bukan menyisihkan mereka kerana ia memberi kesan lebih teruk,”
katanya.

Beliau berkata, masyarakat tidak boleh memandang hina dengan menganggap mereka jijik kerana ia akan meningkatkan lagi jumlah pesakit.


“Dengan adanya rumah Perlindungan HIV Muslim Darul Ukhwah Yayasan al-Ijabah dapat memberi harapan kepada mereka kembali ke pangkal jalan dengan bimbingan petugas menekankan aspek pemulihan,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/WanitaHIVmeningkat/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...