Wednesday, August 11, 2010

Artis kemaruk pil maut

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Muhd Izawan Baharin

2010/08/11

KUALA LUMPUR: Pendedahan mengejutkan apabila ramai artis wanita dan isteri kepada penyanyi terkenal tanah air mengaku kemaruk mengambil sejenis pil kurus maut yang didakwa mujarab untuk melangsingkan tubuh dalam tempoh hanya beberapa hari.

Pil kapsul berwarna kuning dan merah terbabit didakwa turut menyebabkan segelintir individu yang memakannya menjadi ketagih tidak ubah seperti mengambil pil khayal berikutan ia dipercayai mengandungi sejenis racun kimia berbahaya yang sengaja dimasukkan ke dalamnya.


Difahamkan, pil dengan jenama Lami yang mengandungi 30 kapsul itu dijual secara terbuka persis ubatan tradisional pada harga sekitar RM20 sekotak terutama di pusat beli belah dan kedai ubat-ubatan tradisional.


Jenama berkenaan sudah diharamkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kerana didapati mengandungi bahan kimia sibutramine yang boleh menyebabkan kesan sampingan kepada kesihatan.


Ada di kalangan mangsa mengaku mereka turut mendapat kesan sampingan seperti berhalusinasi, tangan menggigil, muntah dan degupan jantung bertambah laju selepas dua atau tiga jam memakannya.


Isteri kepada seorang penyanyi terkenal yang hanya mahu dikenali sebagai Nor, 20-an, berkata, dia diperkenalkan dengan ubat diet itu daripada seorang rakan artis yang mendakwa mampu menguruskan badan jika diambil secara berterusan tanpa perlu bersenam.


“Sebagai wanita apabila diperkenalkan ubat untuk menguruskan badan, sudah tentu kita berminat untuk mengetahui kesannya dan saya segera mencuba berikutan menghadapi masalah berat badan sejak beberapa bulan lalu,.


“Berdasarkan maklumat diberikan, rakan saya itu memberitahu pil berkenaan akan memecahkan lemak selain menghilangkan selera makan selain mengurangkan rasa lapar kepada individu yang mengambilnya secara kerap,” katanya.


Menurutnya, pil terbabit yang diimport dari negara jiran perlu dimakan sekurang-kurangnya dua kali sehari iaitu sebelum mengambil makanan berat.


“Bagaimanapun selepas mengambil beberapa kapsul pelangsing itu, saya mula mengalami kesan pelik kira-kira dua jam kemudian. Agak mengejutkan apabila pil terbabit menyebabkan tubuh saya menggeletar dan tidak boleh tidur.


“Kesan pil berkenaan berterusan untuk beberapa hari menyebabkan saya berhenti mengambilnya berikutan bimbang ia boleh mendatangkan kesan lebih memudaratkan,” katanya.

Menurutnya, disebabkan curiga, dia mencari pil pelangsing itu di pasaran dan mendapati ia jual secara terbuka kepada orang ramai, “Malah peniaga ubat-ubatan tradisional yang ditemui memaklumkan pil langsing jenama Lami itu mendapat permintaan tinggi di kalangan pengguna.


“Selain harga yang murah, saya percaya kesan khayal itu turut menyebabkan ia laris di pasaran walaupun pengguna tidak tahu kandungan sebenar ubat yang dikatakan dihasilkan daripada tumbuhan itu,”
katanya.


Sementara itu, tinjauan wartawan Harian Metro di sebuah pasar raya di Damansara, di sini, mendapati pil pelangsing itu dijual di kiosk ubat tradisional pada harga RM25 sekotak.


Penelitian pada pembungkusan ubat berkenaan mendapati ia tidak mempunyai pelekat hologram KKM.

Seorang wanita yang menjual produk itu mengakui ubat itu memang laris kerana pengguna boleh melihat kesan menguruskan badan dalam tempoh singkat.


Ditanya sama ada ubat terbabit boleh memberi kesan sampingan, wanita itu hanya berkata, pengguna perlu mematuhi meminta pengguna minum air dengan banyak bagi mengelak sakit tekak.


“Makan ubat ini tidak ada kesan sampingan tapi pengguna perlu minum air dengan banyak, bukan ubat ini saja tetapi semua ubat diet perlukan pengguna minum banyak bagi mengelak sakit tekak,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Artiskemarukpilmaut/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...