Saturday, August 9, 2008

Bekas Pesuruhjaya Suhakam syor kerajaan pinda undang-undang bela rakyat

09-08-2008 04:50:20 PM
Oleh LEE YAN XIU dan SITI AZIRA ABD AZIZ

KUALA LUMPUR: Bekas Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam), Prof Mehrun Siraj minta Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminda undang-undang sivil bagi menyelesaikan pertikaian mualaf dan pasangannya bukan Islam
“Saya mencabar Perdana Menteri untuk pinda undang-undang sivil untuk perkahwinan dan penceraian,” katanya.
Mehrun berkata, cadangan untuk meminda undang-undang berkenaan adalah perlu untuk memberi peluang kepada orang yang memeluk agama Islam untuk menyelesaikan penceraian mereka menerusi undang-undang mahkamah sivil.
“Sebelum ini penceraian antara mualaf dan pasangannya yang bukan Islam perlu dibawa ke Mahkamah Syariah... dengan ini pasangan yang bukan Islam itu akan rasa haknya terjejas,” ujar beliau.
Menurut Mehrun yang menyertai forum pagi ini berkata, ini bukan isu agama tetapi isu undang-undang maka undang-undang boleh dipinda demi kebaikan dan kepentingan semua pihak.
“Dari segi Islam, jika kita terangkan kepada orang yang bukan Islam maka mereka tidak rasa takut ataupun khuatir dan mereka akan faham.
“Akan tetapi tindakan beberapa orang yang datang untuk menghentikan forum tadi dengan cara yang ganas... ini akan menyebabkan orang lain beranggapan itulah sikap dan cara orang Islam,” kata Mehrun yang turut 'bertikam lidah' dengan mereka yang cuba mengganggu dan menghentikan forum daripada diteruskan. “Cara protes, demostrasi, dan menjerit... itu bukan cara Islam,” kata Mehrun lagi.

Bagaimanapun, Ketua Penerangan Alumni Kelab Umno Luar Negara, Nazari Ahmad yang juga salah seorang peserta memberitahu, beliau tidak setuju dengan forum ini diadakan.
"Secara peribadi saya memang bantah forum yang membincangkan soal-soal isu dengan terbuka," kata beliau yang mengakui bahawa hanya datang untuk mendengar apa yang dibincangkan.Mengenai pandangannya selepas beliau mendengar forum selama sejam, Nazari berkata: "Ada kebaikan dan ada keburukannya tetapi saya tetap dengan pendirian saya membantah forum sebegini diadakan."

http://mstar.com.my/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...