Wednesday, November 12, 2008

Awas 'Nadia lawa' tipu orang

Oleh TURMADZI MADUN
turmadzi.madun@kosmo.com.my


KUALA LUMPUR - Gara-gara mahu glamor dengan membayangkan gambarnya akan dipaparkan dalam sebuah majalah, seorang suri rumah kerugian RM5,000 apabila dia ditipu seorang wanita menyamar sebagai wartawan.

Kejadian pukul 12.30 tengah hari itu berlaku di sebuah pusat membeli-belah di Wangsa Maju di sini kelmarin apabila dia dihampiri oleh suspek yang digambar sebagai amat menawan.

Suspek memperkenalkan diri sebagai 'Nadia' kepada mangsa yang berusia 45 tahun dan bagi menyakin dia adalah wartawan, suspek turut membawa sebuah beg kononnya diisi kamera.

"Sebaik mendekati mangsa, Nadia mula bercerita mengenai kerjayanya sebelum memujuk mangsa bergambar kononnya untuk dimuatkan dalam majalah,'' cerita Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan.

Menurutnya, mangsa yang tertarik dengan Nadia terpengaruh sehingga dia sanggup mengikut semua arahannya.

"Nadia kemudiannya mengatur strategi dengan mengarahkan wanita itu memilih pakaian di pusat membeli-belah itu,'' katanya.

Zakaria memberitahu, selepas memilih pakaian, Nadia meminta mangsa mencuba pakaian tersebut.

"Ketika di dalam bilik persalinan, dia turut mengarahkan mangsa supaya membuka barang kemas seperti gelang, rantai dan simpan ke dalam beg tangan mangsa dengan alasan majikannya mahu mencari wanita yang berperwatakan gadis kampung,'' katanya di sini semalam.

Kata beliau, mangsa yang tidak mengesyaki apa-apa telah mengikut semua arahan Nadia.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1112&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...