Wednesday, November 12, 2008

Mengharap Sungai Peralla



AZAB dan menyeksakan. Itulah yang terpaksa dihadapi oleh lebih 1,000 penduduk Kampung Peralla 2 sejak lebih 20 tahun yang lalu, kerana ketiadaan bekalan air bersih.

Mujur ada Sungai Peralla. Air sungainya yang mengalir lesu menjadi tempat bergantung dan penyambung kelangsungan hidup penduduk kampung yang rata-ratanya miskin dengan meraih rezeki menoreh getah.

Sudah menjadi rutin wajib, mereka berulang-alik mengangkut air untuk kegunaan setiap hari seawal pukul 5.00 pagi. Bagi mereka yang tinggal berdekatan dengan punca air itu, mungkin bersyukur kerana tidak perlu menjinjing jauh baldi berisi air.

Agak malang bagi yang tinggal jauh kerana ada yang kering baju di badan, baru sampai ke rumah. Yang mampu, menggunakan motosikal untuk mengangkut air yang diisi di dalam tong.


PENDUDUK yang mampu akan mengangkut air menggunakan motosikal tetapi yang tidak mempunyai jentera itu, terpaksa memikulnya ke rumah.

--------------------------------------------------------------------------------

Paling lega jika ada yang bermurah hati, akan membenarkan penduduk menumpang kenderaan pacuan empat roda mereka untuk kerja-kerja memunggah tong dan baldi air yang sudah menjadi pemandangan biasa di kampung yang agak tersorok ini.

Bagi kebanyakan mereka, Sungai Peralla menjadi nadi kehidupan seharian. Air sungai itulah yang digunakan untuk memasak, mandi, membasuh pakaian dan disimpan untuk kegunaan musim kemarau dan musim banjir.

Laluan bertebing dan agak licin untuk sampai ke gigi sungai, membuatkan penduduk terpaksa lebih berhati-hati. Setiap pagi, tengah hari dan petang, ada saja yang mengerumuni, terutama kanak-kanak sekolah yang mandi-manda sebelum atau baru pulang dari sekolah.

Menurut Zahari Che Mud, 42, masalah air di kampung itu sememangnya membebankan penduduk yang terlibat, namun kerana kekangan hidup sebagai penoreh getah dengan pendapatan tidak seberapa membuatkan mereka tidak ada jalan lain untuk terus begini.

"Kami terpaksa mengangkut air setiap hari bagi memastikan urusan seperti memasak dan membasuh pakaian dapat dilakukan. Bila hujan di hulu sungai, air akan berkeladak dan kotor, tapi nak tak nak, terpaksa juga bergantung kepada air sungai itu kerana ia satu-satunya sumber air yang ada di sini.

"Ada juga penduduk yang gali perigi, tetapi air tak berapa elok, airnya berbau seperti karat menyebabkan penduduk lebih gemar guna air sungai," katanya.


--------------------------------------------------------------------------------

Mek Som Teh, 65, yang lahir di kampung itu berkata, sudah puluhan tahun beliau bergantung kepada air sungai itu untuk mandi, membasuh pakaian dan memasak.

"Setiap hari, tak tahulah berapa kali terpaksa ulang-alik ke sungai. Nak bawa balik ke rumah air banyak-banyak, nenek tak larat," katanya. Masalah air juga pernah mengorbankan nyawa seorang pemuda yang tertimbus ketika menggali perigi untuk kediaman keluarganya.

Pengalaman hampir maut tertimbus dalam perigi yang digali rakan baiknya, sukar dilupakan Mohd Ikram Abdul Rashid. Paling menyedihkan, rakannya, Mat Rapi Husin, 36, tidak sempat menyelamatkan diri dan maut dalam kejadian pada tahun 2005 itu.

"Arwah kata, dia gali perigi tu kerana tak mahu melihat anak isteri dan jiran berdekatan rumahnya bersusah-payah ke sungai untuk ambil air tiap-tiap hari," kata Mohd Ikram. Kepayahan serupa turut dilalui Mek Yam Salleh, 55, yang bergantung hidup kepada air sungai itu sejak 26 tahun yang lalu.

"Susah hidup macam ni, terutama semasa sakit. Dulu masa pantang lepas bersalin dan ada anak kecil memang sedihlah. Selalu menangis bila terpaksa tinggal anak untuk ambil air, bimbit baldi bawa balik ke rumah. Sakit-sakit pun terpaksa buat," katanya.

Ditambah pula dengan risiko dan bahaya yang dihadapi penduduk setiap kali terpaksa mengambil air pada waktu malam, ia sangat-sangat meresahkan.


LEBIH 1,000 penduduk ini bergantung pada sungai untuk bekalan air seharian.

--------------------------------------------------------------------------------

"Kebanyakannya akan simpan bekalan di rumah masing-masing, namun ada juga yang kehabisan air yang disimpan, terpaksa meredah gelap malam untuk ke tebing sungai yang dikelilingi semak dan kebun getah. Bimbang juga terserempak dengan haiwan buas dan berbisa," katanya.

Bagi yang menggunakan pam pula turut menghadapi masalah sendiri. Setiap kali bekalan elektrik terputus, bekalan air juga terputus.

"Kampung Peralla 2 ni, , kalau tak putus bekalan elektrik seminggu sekali, dah boleh kira bertuahlah tu," katanya.

Apa yang diharapkan penduduk, kata beliau, sebuah 'tandak' sebagai tadahan air sungai yang boleh diguna untuk mengepam air ke rumah-rumah yang memerlukan air.

"Tandak tidak memerlukan kos dan penyelenggaraan yang tinggi berbanding telaga tiub atau membina loji.

"Sebelum ini, memang Kesedar sudah bina loji sungai itu, namun terbiar dan tidak dapat lagi digunakan lebih 10 tahun lalu kerana kos penyelenggaraan bulanan yang tinggi tidak mampu dibayar majoriti penduduk. Sejak itu, penduduk di sini kembali menggunakan sungai sebagai sumber air utama mereka," tambahnya. - Bernama

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1112&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...