Wednesday, November 12, 2008

Buru pekerja asing tanpa permit

Oleh NUR AISHAH AMIN
nuraishah.amin@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam mengarahkan Jabatan Tenaga Kerja untuk melipatgandakan operasi pemeriksaan di kilang-kilang bagi mengesan pekerja asing yang tidak mempunyai permit kerja.

Katanya, arahan pemeriksaan itu telah dikeluarkan sejak semalam ekoran lawatan yang dilakukan di sebuah kilang di Ipoh dan mendapati 163 daripada 588 pekerja asing di kilang berkenaan tidak mempunyai permit yang sah.

''Saya dapati ada kilang yang mengupah pekerja asing tanpa permit yang sah, jadi saya mahu ia dipantau oleh pegawai jabatan tenaga kerja di seluruh negara, supaya pekerja yang tidak ada permit ini dikeluarkan dari sektor itu,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyerahkan dokumen pinjaman pendidikan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) di pejabatnya semalam.

Selain pekerja asing tanpa permit, Subramaniam juga mahu pemeriksaan terhadap kebajikan pekerja asing seperti gaji dan tempat tinggal di sektor perkilangan di negara ini turut dilakukan.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1112&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_11.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...