Wednesday, November 12, 2008

Tembok Berlin dilupakan


MAJORITI remaja di Jerman tidak tahu siapa yang membina Tembok Berlin.

--------------------------------------------------------------------------------

SEMBILAN belas tahun selepas kejatuhan Tembok Berlin, bayangan sejarahnya semakin pudar dalam kalangan remaja di Jerman. Malah, ramai di antara mereka tidak tahu siapa membinanya.

Tembok itu dibina oleh bekas kerajaan komunis Jerman Timur pada tahun 1961. Kejatuhannya pada 9 November 1989 sekali gus membuka jalan untuk penyatuan dua negara Jerman setahun kemudian.

Tetapi hari ini, golongan muda di sana menunjukkan minat yang sedikit untuk memahami sejarah Jerman Timur, menyebabkan ahli politik bimbang tentang risiko kehilangan memori yang dikemukakan untuk proses demokrasi.

"Dari tahun ke tahun, German Democratic Republic (GDR) yang dikenali sebagai komunis Jerman Timur menjadi lebih popular. Ramai kini mengingatinya sebagai negara yang beradab di mana ia penuh dengan pekerjaan," menurut laporan yang dipetik dari akhbar Berliner Kurier baru-baru ini.

"Imej Jerman Timur semakin dilupakan. Terdapat kurang sentuhan kepentingan terhadap peranan yang dimainkan oleh SED (Parti Komunis) atau Stasi (polis rahsia)," kata pakar sains politik, Uwe Hillmer.

"Lebih ramai orang berfikir bahawa Jerman Timur sebagai bukan negara demokrasi mahupun diktator," tambahnya.

Tetapi hakikatnya, sebahagian bekas ahli politik Jerman Timur berpeluang melakukan comeback (kemunculan semula) dengan ramai di antara mereka menyertai parti berhaluan kiri, Die Linke.


RUNTUHNYA Tembok Berlin pada 9 November 1989 membuka jalan untuk penyatuan dua negara Jerman setahun kemudian.

--------------------------------------------------------------------------------

Secara tidak langsung, ia menjadikannya sukar untuk mengakses atau mengetahui sejarah Jerman Timur dengan cara objektif.

Untuk badan kerajaan yang bertanggungjawab memelihara arkib Stasi, Jerman telah memindahkan kepercayaan pada tahun 1990-an bahawa 'tidak semua teruk di Jerman Timur' kepada persoalan 'apa yang sebenarnya amat teruk'?

Tinjauan yang dilakukan baru-baru ini oleh Berlin Free University (FU) turut menjelaskan bagaimana generasi muda tahu mengenai bekas rejim komunis, yang ditubuhkan di timur Jerman oleh rampasan paksaan Soviet selepas Perang Dunia Kedua.

Menurut tinjauan tersebut, sesetengah daripada remaja berusia 15 hingga 17 tahun di timur Jerman, tidak berfikir bahawa GDR adalah kepimpinan diktator. Di barat Jerman pula, anggarannya ialah satu daripada tiga.

Manakala setengah daripada 5,200 kanak-kanak yang mengundi berfikir Stasi dengan mudah menyediakan agensi perisikan biasa dan merupakan mereka yang menghabiskan banyak masa dan usaha mengintip rakyat di rumah.

Malah, tinjauan menunjukkan majoriti pelajar sekolah di Jerman tidak mengetahui bila atau siapa yang membina Tembok Jerman sepanjang 155 kilometer daripada konkrit teguh dan kawat berduri yang merupakan sebahagian 'Tabir Besi' yang menjadi pemisah antara timur dan barat negara itu selama lebih 40 tahun.

Hanya satu daripada tiga penduduk yang menetap di timur mengetahui ia dibina oleh kerajaan GDR sementara yang lain berfikir, ia dibina sama ada oleh Jerman Barat atau sekutunya dari Barat.

Di samping itu, golongan muda juga mempunyai pengetahuan politik yang bercampur-campur dengan suku daripadanya mempercayai bahawa bekas Canselor Jerman Barat, Willy Brandt dikenali kerana polisinya terhadap hubungan ketegangan dengan Timur dan merupakan pemimpin komunis Jerman timur. Malah, berdasarkan tinjauan lain, sebahagiannya berfikir Adolf Hitler mengetuai Jerman Timur.

Mengajar sejarah Jerman moden adalah satu cabaran, terutamanya di wilayah timur Jerman apabila ia bermaksud untuk membincangkan peranan yang dimainkan oleh bekas kerajaan komunis, menurut Hillmer.

"Di beberapa sekolah, sesetengah guru masih berdebat bahawa kepimpinan GDR tidaklah semuanya teruk," ujar Hillmer.

Berdasarkan tinjauan FU, kanak-kanak di selatan Jerman, Bavaria tahu lebih banyak mengenai sejarah Jerman Timur berbanding mereka yang tinggal di negara itu sendiri.

Menurut Hillmer lagi, bukan hanya kanak-kanak yang keliru tetapi orang dewasa juga mempunyai masalah untuk menghargai sejarah lampau.

"Ini kerana sebahagian penduduk kini mempunyai pekerjaan dan rumah sekali gus mahu melupakan aspek kepimpinan diktator parti tersebut."

Kurator muzium GDR, Stefan Wolle menganggap semua itu memeranjatkan seperti mana mereka yang tinggal di Timur apabila setiap hari, mereka berkonfrontasi dengan polis negeri.

"Pihak parti politik sentiasa terlibat dalam hubungan peribadi. Masalah perkahwinan, penceraian, ketagihan alkohol, kesalahan kecil kanak-kanak dan semuanya dibincangkan dalam mesyuarat politik," ujar Wolle dalam artikel yang diterbitkan sebuah akhbar.

Bagi penduduk di Barat, ramai di antara mereka memilih untuk melupakan sejarah lampau Jerman Timur kerana mereka tidak lagi peduli tentangnya. - AFP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1112&pub=Kosmo&sec=Varia&pg=va_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...