Wednesday, November 12, 2008

Waspada empat koperasi palsu


Oleh SITI NOR AFZAN KASIMAN
berita@kosmo.com.my

PETALING JAYA - Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) menasihatkan orang ramai supaya berwaspada terhadap empat koperasi palsu yang menawarkan pelbagai peluang perniagaan untuk menarik minat pelabur.

Empat koperasi tersebut ialah Koperasi Nabinco, Koperasi Gagasan Berjaya Enterprise, Koperasi Usahawan Siswazah Gagasan dan Koperasi Siswazah Islam Malaysia.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar berkata, hasil aduan orang ramai dan siasatan SKM mendapati, pihak yang tidak bertanggungjawab ini telah menggunakan nama koperasi dan menawarkan perkhidmatan melalui pelbagai cara seperti iklan, internet, akhbar, e-mel dan risalah melalui ejen.

Kata Noh, antara perkhidmatan itu ialah peluang perniagaan dan pelaburan yang memberi pulangan lumayan dalam masa singkat secara tetap serta memberi kemudahan pinjaman dengan faedah yang tinggi tetapi tempoh bayaran sehingga 15 tahun.

"Hasil risikan SKM mendapati kesemua 'koperasi' tersebut tidak wujud, malah alamat yang diiklankan adalah palsu dan sering berubah-ubah," katanya selepas merasmikan Seminar Perniagaan Melalui Internet Dalam Gerakan Koperasi di sini, semalam.

Noh berkata, sehingga kini pihaknya belum dapat mengambil apa-apa tindakan terhadap pihak terbabit kerana kesukaran mengesan lokasi mereka.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1112&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_14.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...