Friday, November 21, 2008

Harga minyak mungkin turun lagi

KERAJAAN mungkin melakukan penurunan harga petrol dan diesel buat kali kedua bulan ini selepas penurunan harga runcit bahan bakar itu 15 sen seliter berkuat kuasa kelmarin iaitu penurunan kelima sejak Ogos lalu menerusi sistem pelaras minyak pada setiap bulan.

Penurunan harga itu mungkin dilakukan sebelum mesyuarat Majlis Ekonomi Negara pada 1 Disember depan yang dijangka memutuskan sama ada kerajaan tetap menggunakan mekanisme pelarasan harga setiap bulan atau menetapkan harga lantai.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad yang ditemui di lobi Parlimen mengesahkan perkara itu dan memberi jaminan cuba membawa perkara itu ke peringkat atasan.

Menurutnya, beliau cuba membincangkan penurunan harga bahan bakar itu supaya kerajaan boleh menurunkan sekali lagi pada bulan November ini.


Menerusi mesyuarat Majlis Ekonomi Negara itu, kerajaan membuat keputusan sama ada meneruskan sistem pelarasan harga seperti dilaksanakan sekarang atau menggantikannya mekanisme penetapan harga lantai.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Friday/Setempat/20081121091248/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...