Friday, November 14, 2008

Masih suami isteri - Hakim


Oleh NURUL IZZA ROSLY
izza.rosly@kosmo.com.my




--------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - Masih lagi suami isteri.
Demikian keputusan Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur di sini, semalam berhubung permohonan lafaz cerai luar mahkamah yang difailkan oleh pengasas produk kecantikan Nouvelles Visage, Sosilawati Lawiya terhadap suaminya, Nash atau Jamaludin Elias.

Hakim Syarie, Wan Mahyuddin Wan Mohammad dalam penghakimannya menyatakan lafaz cerai yang didakwa Sosilawati selaku plaintif dilafazkan oleh suaminya itu tidak sah kerana ia perlu dikukuhkan dengan keterangan saksi, namun keterangan daripada saksi-saksi yang dikemukakan tidak kuat.

Menurutnya, kedua-dua saksi yang memberikan keterangan tidak melihat defendan ketika melafazkan cerai dan ia boleh diragui sama ada defendan melafazkannya atau tidak kerana ia hanya berlaku melalui perbualan telefon.

"Sebelum mahkamah membuat keputusan, defendan perlu melakukan sumpah syarie berhubung dakwaan lafaz cerai yang dilakukan terhadap isterinya dan sumpah ini perlu dilakukan secara berhati-hati kerana Allah akan melaknat jika sumpah yang dilakukan tidak benar," jelasnya.

Nash kemudiannya akur dengan permintaan isterinya yang mahu dia meneruskan dengan sumpah syarie dengan melafazkan:

"Demi Allah, aku Jamaludin Elias bersumpah dengan nama Allah menafikan tuntutan plaintif berhubung dakwaan melafazkan cerai pada 12 September 2007 melalui telefon, pukul 8.30 malam. Jika aku berdusta, akan dimurkai dan dilaknat Allah ke atasku dunia dan akhirat".

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1113&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...