Friday, November 14, 2008

Suami kedua tidak sah

Oleh SITI KAMILAH MUSTAPHA
kamilah.mustapha@kosmo.com.my



Shanum (kanan) bersama suami keduanya, Sharif (kiri) keluar dari Mahkamah Rendah Syariah Alor Star semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

ALOR STAR - Seorang suri rumah, Shanum Shaari, 35, diarahkan berpisah dengan 'suami keduanya' yang dinikahi pada 12 Disember 2005 di Yala, Thailand kerana pernikahan tersebut tidak sah kerana ketika itu dia telah mempunyai suami.



Amir Affandy

--------------------------------------------------------------------------------

Perintah itu diputuskan oleh Hakim Syarie, Mohd. Roze Abdul Wahab di Mahkamah Tinggi Syariah Kedah semalam selepas permohonan 'suami pertama' Shanum, Amir Affandy Zakaria, 39, membatalkan pernikahan isterinya itu dengan seorang lelaki diterima.

Sebelum itu, Amir Affandy memfailkan permohonan tersebut kerana mendakwa Shanum masih isterinya kerana beliau telah membuat permohonan rujuk kembali selepas bercerai buat kali kedua.

Namun, permohonan yang dibuat oleh Amir Affandy pada 20 Ogos 2008 di Mahkamah Rendah Syariah Daerah Kuala Muda ditolak sebelum membuat rayuan yang sama di Mahkamah Tinggi Syariah Kedah di sini.

Kosmo! pada 11 Januari 2006 pernah melaporkan mengenai dakwaan Amir Affandy bahawa isterinya itu telah berkahwin lain di Thailand walhal ketika itu beliau telah rujuk kembali dengan Shanum.

Selepas itu, dakwaan tersebut disiasat oleh Pendaftar Nikah, Cerai dan Rujuk Daerah Baling, yang dikatakan Shanum masih lagi menjadi isteri Amir Affandy berpandukan kepada borang 6 Daftar Rujuk No. 14139, bertarikh 27 Oktober 1997 Enakmen Keluarga Islam 1979.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1113&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...