Friday, November 14, 2008

Ujian peluru berpandu baru Iran


GAMBAR ini menunjukkan sebuah peluru berpandu dilancarkan dari sebuah lokasi yang tidak didedahkan di Iran semalam.

TEHERAN - Iran berjaya melancarkan satu generasi baru peluru berpandu jarak jauh dengan menggunakan bahan bakar sepenuhnya menjadikan lebih tepat menuju sasaran, kata Menteri Pertahanan Mostafa Mohammed Najjar semalam.

Menurutnya, peluru berpandu itu, Sajjil mempunyai kelajuan tinggi dan dikeluarkan oleh Jabatan Aeroangkasa Iran, Jabatan Pertahanan.

Beliau berkata, peluru berpandu itu mampu bergerak sejauh 2,000 kilometer.

Berdasarkan jarak itu, peluru berpandu itu mampu tiba di Greece dan Bulgaria di tenggara Eropah termasuk mudah untuk tiba ke Israel.

Menurut agensi berita IRNA, ujian peluru berpandu itu dilakukan semalam dan imej di televisyen menunjukkan ia dilancarkan di sebuah gurun.

"Peluru berpandu itu mempunyai gabungan enjin bahan bakar dan mempunyai kemampuan tinggi yang luar biasa," kata Mostafa.

Menurutnya, peluru berpandu itu merupakan senjata untuk tujuan pertahanan dan tidak bertindak balas terhadap sebarang serangan ke atas negara tersebut.

Dalam satu ucapan, Presiden Mahmoud Ahmadinejad memberi amaran Teheran akan mematahkan sebarang kuasa luar yang menyerang. - AP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2008&dt=1113&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...