Tuesday, January 6, 2009

'Datuk cek tendang' didakwa


Oleh AZELI ALI
mohdazeli.ali@kosmo.com.my



'Datuk Kabi' diiringi dua anggota polis ke Mahkamah Majistret Balik Pulau semalam atas tuduhan menipu.
--------------------------------------------------------------------------------



KERATAN Kosmo! 4 Disember.
--------------------------------------------------------------------------------


BALIK PULAU - Sebutan semula kes seorang lelaki yang popular dengan gelaran 'Datuk Kabi' yang didakwa terlibat dalam kes-kes penipuan cek di beberapa negeri ditetapkan 11 Februari ini.

Semalam dia atau nama sebenarnya C. Kamaleshwaran, 29, dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini atas tuduhan menipu seorang jurujual melibatkan RM75,000.

Dia yang tidak diwakili peguam bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas tuduhan itu ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret, Norhayati Johar.

Mengikut kertas pertuduhan, 'Datuk Kabi' didakwa menipu dan memperdaya seorang jurujual, Ng Cheiw Beng, 43, dengan menyerahkan sekeping cek AmBank (M) Bhd. bertarikh 5 April 2006 bernilai RM75,000 kononnya sebagai bayaran membeli sebuah kereta sedangkan ia adalah cek tendang.

Ekoran itu, Cheiw Beng kerugian sebuah kereta miliknya kerana mendakwa diperdaya 'Datuk Kabi.'

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada pukul 3 petang, 26 Mac 2006 di Restoran Pappadom di No. 1-20, Blok 303 Krystal Point, Sungai Nibong di Bayan Baru di sini.

Pertuduhan terhadapnya dibuat oleh Pegawai Pendakwa, Cif Inspektor Md. Saad Hassan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan, dia boleh dipenjara maksimum 10 tahun dan sebatan serta boleh dikenakan denda.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0103&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_10.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...