Tuesday, January 6, 2009

Jongos jual murah kereta curi

Oleh ATIKAH DALI
berita@kosmo.com.my



Sebahagian daripada kenderaan curi yang ditemui semula dan diletakkan di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kuala Lumpur, Semalam.
--------------------------------------------------------------------------------



SABTU menunjukkan cukai jalan palsu yang dirampas.
--------------------------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Harga Toyota Camry hanya RM15,000.
Itulah tawaran sindiket curi kenderaan Geng Jongos kepada pelanggannya di seluruh negara yang mengidamkan kereta mewah tetapi dengan harga murah.

Sebut saja kereta jenis apa, dalam masa seminggu ahli 'Geng Jongos' mampu tunaikan impian sesiapa saja yang tidak takut memiliki kenderaan curi.

Bagaimanapun, kehebatan kumpulan tersebut hanya mampu bertahan lima bulan saja ekoran 19 orang termasuk ketua kumpulan yang popular dengan panggilan Jongos diberkas baru-baru ini.

Kesemua mereka yang berumur 18 hingga 35 tahun itu ditangkap dalam siri tangkapan di ibu negara dan beberapa buah negeri lain sejak awal Disember tahun lalu.

Daripada yang ditahan, 14 ahli berperanan sebagai broker menjual kereta di seluruh negera manakala baki lima lagi ahli kumpulan termasuk Jongos bertindak mencuri kenderaan.

Jongos yang berusia 35 tahun itu dikatakan telah lama terlibat dalam pelbagai jenayah. Jenayah terbaru Jongos dalam kegiatan mencuri kenderaan.

Sejak menyertai jenayah baru itu, Jongos dan empat anak buahnya dikatakan pernah mencuri kenderaan di empat buah negeri iaitu di Selangor, Kuala Lumpur, Johor dan Kedah. Kereta Honda Civic paling banyak menjadi sasaran kerana ia mendapat permintaan tinggi.

Mengikut siasatan, Jongos yang telah berkeluarga dan tinggal di Wangsa Maju di sini merupakan ahli kumpulan paling ganas kerana ada pemilik kenderaan wanita yang disamun turut dirogolnya.

Dua lagi ahli kumpulan tersebut turut mengikut jejak langkah Jongos.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0106&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...