Tuesday, January 6, 2009

Ibu bapa lega cuma bayar RM1.50


Oleh NURUL IZZA ROSLY dan ROSMALINA ABD. KADIR
berita@kosmo.com.my


NATRAH menunjukkan resit bayaran RM1.50 untuk yuran persekolahan anaknya di Kuala Lumpur semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


KUALA LUMPUR - Keputusan Kementerian Pelajaran menangguhkan pembayaran yuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sehingga bulan Jun depan membuatkan kalangan ibu bapa menarik nafas lega.

Malah lebih menggembirakan mereka, jumlah yuran yang perlu dibayar untuk memulakan sesi persekolahan hanya RM1.50 iaitu pembayaran Insurans Takaful yang diwajibkan kepada setiap pelajar di sekolah.

Bagi kebanyakan ibu bapa, penangguhan tersebut sangat membantu terutama pada awal sesi persekolahan kerana banyak perbelanjaan lain yang perlu mereka keluarkan.

Menurut seorang ibu, Sri Narahayu Halip, 33, semua enam anaknya bersekolah menengah serta rendah dan persediaan untuk memasuki sesi baru persekolahan memerlukan biaya yang banyak.

"Tahun lepas perbelanjaan untuk anak-anak, tidak termasuk yuran sekolah, hampir mencecah RM3,000 manakala pada tahun ini perbelanjaan mereka hampir RM4,000.

"Bayangkan kalau kena bayar yuran sekali gus. Sekurang-kurangnya apabila yuran ditangguhkan, sempatlah kami kumpul wang untuk bayar yuran itu nanti," katanya.

Bagi Haslinda Abd. Karim, 43, pula, bebanan mengeluarkan wang yang banyak setiap awal tahun terasa ringan apabila kerajaan mengumumkan penangguhan bayaran tambahan berkenaan.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...