Tuesday, January 6, 2009

Siap sedia simpan duit


Oleh Abu Bakar Al Sidek
am@hmetro.com.my


BAGAN DATOH: Kegawatan ekonomi global tidak menjejaskan jumlah bakal haji di negara ini yang akan menunaikan fardu haji tahun ini biarpun Lembaga Tabung Haji tidak lagi memberi subsidi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, setakat ini seramai 380,000 bakal jemaah haji sudah mendaftar dengan Tabung Haji meskipun negara hanya menghantar seramai 26,000 jemaah haji setiap tahun mengikut kuota ditetapkan kerajaan Arab Saudi.

“Biarpun negara sedang berdepan kegawatan ekonomi, tidak timbul soal kemerosotan jumlah jemaah haji yang akan ke Makkah tahun ini berdasarkan kepada jumlah mereka yang tersenarai sebagai bakal haji,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa Umno Bahagian Bagan Datoh di sini, petang kelmarin.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bagan Datoh, berkata mengikut giliran, bakal haji yang mendaftar dengan Tabung Haji pada tahun ini hanya boleh menunaikan haji pada 2022.

Justeru itu, beliau menasihatkan bakal jemaah haji bersiap sedia menyimpan wang secukupnya kerana Tabung Haji tidak lagi memberi subsidi pada masa depan.

“Pada musim haji sebelum ini, Tabung Haji memberi subsidi RM2,600 setiap seorang kepada jemaah mu’asasah manakala secara pakej RM1,000 seorang.

“Kemampuan Tabung Haji untuk menampung perbelanjaan kos jemaah haji terbatas berikutan kejatuhan harga saham dan sawit di pasaran,”
katanya.

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Monday/Setempat/20090105084928/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...