Wednesday, January 7, 2009

Ganti produk import

Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my



MESRA...Shahrir bersalaman dengan kakitangan KPDNHEP
pada Majlis Perhimpunan Tahun Baru dan Amanat Menteri,
semalam.


PUTRAJAYA: Pengilang dan pengeluar barangan tempatan digalakkan memperkenalkan produk jenama bernilai bagi menjayakan Kempen Beli Barangan Buatan Malaysia yang akan dilancarkan 16 Januari ini, bagi merancakkan pertumbuhan permintaan domestik, sekali gus mengurangkan pergantungan terhadap produk import.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Shahrir Abdul Samad berkata jenama bernilai membabitkan pengenalan produk baru berkualiti tinggi setanding barangan import dan boleh diperolehi dengan harga rendah.

“Pemilik jenama biasanya meletakkan jenama produk masing-masing sama ada premium atau pertengahan berasaskan kepada harga dan kualiti iaitu harga menjadi penentu kualiti barangan terbabit, jadi apabila kita minta me reka turunkan harga mereka akan menganggap tindakan itu akan merosakkan jenama.

“Sebagai contohnya, Petronas mempunyai jenama premium, tetapi mereka tak akan mengurangkan harga kerana bimbang menjejaskan jenama tetapi mereka boleh memperkenalkan jenama bernilai yang baru, supaya pengguna boleh mendapatkan produk alternatif berkualiti pada harga rendah.

“Jadi, kita berharap lebih banyak jenama baru yang bernilai diperkenalkan sepanjang 2009 untuk menjayakan kempen terbabit.

“Ini bermakna pengguna boleh mendapat produk sama dengan yang diimport manakala pemilik jenama tidak perlu mengorbankan jenama masing-masing,”
katanya pada sidang media selepas Majlis Perhimpunan Tahun Baru dan Amanat Menteri di kementeriannya di sini, semalam.

Hadir sama, timbalannya, Jelaing Mersat dan Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Mohd Zain Mohd Dom.

Shahrir berkata, selain mengurangkan import, kempen yang berlangsung selama setahun itu juga bertujuan memberi kesedaran kepada masyarakat bahawa barangan buatan Malaysia berkualiti tinggi

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Wednesday/Setempat/20090107092421/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...