Tuesday, April 7, 2009

Pengimbas badan cetus kebimbangan


GAMBAR menunjukkan imej daripada alat pengimbas terbaru diperkenalkan Pentadbiran Keselamatan dan Pengangkutan (TSA) di beberapa buah lapangan terbang di Amerika Syarikat (AS).



BANDAR RAYA SALT LAKE - Penumpang-penumpang pesawat di Amerika Syarikat (AS) diminta untuk melalui satu peralatan pengimbas yang menunjukkan imej tubuh yang menembusi pakaian mereka di beberapa buah lapangan terbang, lapor sebuah akhbar semalam.

Teknologi baru yang dimajukan oleh syarikat L3 Communications beribu pejabat di New York itu mencetuskan kebimbangan selepas ia mampu menunjukkan imej yang berada dalam seluar penumpang.

Ia mirip pengimbas yang perah disiarkan dalam filem Total Recallpada 1990 yang menunjukkan tulang rangka penumpang.

Kesatuan Kebebasan Sivil Amerika menyatakan teknologi itu mungkin terlalu menjejaskan penumpang kerana ia mampu menunjukkan imej kesan pembedahan di bahagian buah dada dan saluran air kencing.

Pihak Pentabdiran Keselamatan dan Pengangkutan (TSA) sudah meletakkan alat itu di beberapa buah lapangan terbang di Bandar Raya Salt Lake, Las Vegas, Miami, San Fransisco, Tulsa, Okla dan Albuquerque dalam satu projek perintis. - Agensi

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0402&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_11.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...