Tuesday, April 7, 2009

Taliban mengaku serang polis





Baitullah


BEBERAPA anggota polis meletakkan jambangan bunga di keranda rakan mereka yang terbunuh dalam pengebumian di Lahore semalam.PESHAWAR - Ketua kumpulan Taliban Pakistan, Baitullah Mehsud semalam mengaku bertanggungjawab terhadap serangan sebuah akademi polis di Lahore dan mengancam untuk menyerang Washington.

"Serangan itu adalah sebagai tindak balas terhadap serangan di wilayah penduduk berkabilah. Selepas ini kami akan melancarkan lebih banyak serangan," kata Baitullah.

Katanya, Taliban akan membalas dendam terhadap Amerika Syarikat (AS) tetapi bukan dari Afghanistan tetapi di Washington.

Penyerang bersenjata api, bom tangan dan jaket bom menyerbu pusat latihan polis kelmarin di Lahore.

Serangan itu menyebabkan pertempuran selama lapan jam yang hanya berakhir setelah pihak tentera campur tangan.

Seramai sembilan anggota polis kadet, seorang orang awam dan empat penyerang mati.

Baitullah ialah individu yang paling dikehendaki di Pakistan dengan tawaran ganjaran sebanyak AS$5 juta (RM18 juta) akan diberikan kepada sesiapa yang boleh memberikan maklumat sehingga dia berjaya ditangkap.

Ketua Tehreek-e-Taliban Pakistan (TTP) itu turut dituduh kerajaan bekas Presiden Pervez Musharraf sebagai individu yang menjadi dalang pembunuhan bekas Perdana Menteri Benazir Bhutto pada Disember 2007.

Menurut Baitullah, dia juga sudah menubuhkan majlis mujahidin yang menggabungkan beberapa kumpulan militan untuk menyerang kedudukan tentera AS dan Pertubuhan Perikatan Atlantik Utara (NATO).

"Apa yang boleh mereka (Barat) lakukan terhadap saya ialah menjadikan saya mati syahid," kata Baitullah. - AFP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0401&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...