Saturday, March 6, 2010

Anak dilari ke Indonesia

Oleh Aniza Zainudin
anizazainudin@hmetro.com.my
2010/03/05

KUALA LUMPUR: “Hana masih kecil dan tidak seharusnya bayi berusia 19 bulan sepertinya melalui perkara menyukarkan seperti berpisah dengan saya,” luah seorang ibu yang bimbang keselamatan anaknya yang dilarikan suami ke Indonesia sejak Januari lalu.

BUKTI...rakaman CCTV menunjukkan Hana dilarikan.
BUKTI...rakaman CCTV menunjukkan Hana dilarikan.
Farah Shamsuddin, 31, berkata bayinya, Daanya Hana Leanora masih menyusu badan dan mempunyai hubungan erat dengannya.

“Setiap kali makan tengah hari, saya akan pulang ke rumah untuk menyusukan Hana dan seakan-akan mengetahui kepulangan saya, dia sentiasa menanti di depan pintu.


“Namun, kini yang menjadi kebimbangan saya adalah mengenai penyusuannya dan bimbang dia kelaparan. Mungkin Hana tidak selesa kerana berada di tempat baru.


“Hana bayi yang belum memahami apapun, saya bimbang ia akan mempengaruhi masa depannya,” katanya pada sidang media di sini, semalam.


Menurutnya, pada Mac 2009, Hana pernah dilarikan suami, Lenardi Amnisar Yuliawiratman, 32, selama tiga hari ketika dia berusia tujuh bulan.

“Selepas dia pulang ke pangkuan saya, Hana seperti trauma apabila tidak mahu berjauhan, sentiasa menangis jika tiada di sisinya, malah dia tidak akan pergi kepada sesiapa yang tidak dikenalinya,” katanya.


Menurutnya, dia tidak pernah menghalang suami daripada berjumpa dan bermesra dengan anaknya, namun Lenardi perlu memberi masa kepada Hana untuk mengenalinya berikutan mereka jarang bertemu.


Menjawab pertanyaan mengenai rasa percaya terhadap suaminya, Farah mengakui dia berasa tidak selamat setiap kali bertemu Lenardi akibat perlakuannya yang agresif, namun terpaksa membenarkannya bertemu Hana berasaskan hubungan anak dan bapa.


Farah berkata, walaupun terjadi pelbagai kes dilakukan suami, dia yakin masalah itu dapat diselesaikan mengikut undang-undang.


Katanya, dia tidak menyangka perjumpaan antara kedua-dua pihak di sebuah restoran makanan segera di Pandan Mewah menjadi detik perpisahan dirinya dengan Hana apabila suami melarikan bayi berkenaan.


Farah berkata, peguamnya menghantar surat kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berhubung kes bayinya.


“Saya berharap Hana dapat dikembalikan kepada saya dengan selamat kerana ini bukan salahnya dan dia tidak patut menanggung kesusahan akibat masalah ini,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/AnakdilarikeIndonesia/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...