Monday, November 17, 2008

Artis antara ahli 'Ajaran MLM'

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina@kosmo.com.my



KERATAN Kosmo! semalam.

--------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - Kumpulan 'Ajaran MLM' yang didedahkan Kosmo! semalam rupa-rupanya bukan hanya menarik minat segelintir tokoh politik serta ahli korporat, malah turut dikaitkan dengan penglibatan golongan artis.

Antara yang didakwa menjadi pengikut ajaran itu ialah beberapa penyanyi tanah air yang masih aktif.

Seorang pengikut ajaran itu yang hanya dikenali sebagai Zizah mendedahkan, populariti yang dimiliki oleh selebriti berkenaan dikatakan menjadi bonus besar kepada ajaran berkenaan kerana ia dijadikan 'modal' untuk menarik penyertaan 'ahli baru' dengan lebih cepat dan mudah.

"Atas faktor itulah, daripada sifat was-was saya untuk tak nak jadi pengikut kumpulan itu masa awal-awal dulu, tiba-tiba boleh berubah dan bertambah yakin pula," katanya.

Mengikut ajaran ini, pengikutnya yang berjaya mencari lebih ramai ahli boleh menggantikan bilangan solat yang perlu dibuat. Selain itu, mata ahli akan ditutup untuk ke kelas agama 'pentilawah' (ketua pengajar).

Dakwa Zizah, aktiviti 'dakwah' selebriti berkenaan bukanlah dengan cara penampilan mereka secara terbuka dengan ahli, tetapi ia turut 'diterjemahkan' melalui elemen lagu dan lakonan.

"Ada beberapa lagu yang dicipta mempunyai senikata yang jelas menjurus kepada ciri-ciri ajaran mereka dan impian ajaran itu untuk membina sebuah negara Islam yang baru di negara jiran.

"Ketaksuban membangunkan 'negara jelmaan' itu pun turut pernah dilakonkan dalam sebuah tayangan beberapa tahun lalu,"
dakwanya sambil menyatakan beliau diminta menutup matanya oleh 'pendampingnya' setiap kali mahu ke kelas tilawah yang lokasinya dirahsiakan.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1117&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...