Monday, November 17, 2008

GLC jadi pemborong

Oleh JUNHAIRI ALYASA
dan SAIFUL AFFENDI SAPRAN
berita@kosmo.com.my


KUALA LUMPUR - ''Jika pengeluar dan pemborong masih berdegil tidak mahu turunkan harga barang, kerajaan dan syarikat milik kerajaan (GLC) sendiri perlu bertindak mengambil peranan mereka.''

Demikian saranan Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr. Maamor Osman mengenai langkah yang paling wajar dilakukan kerajaan untuk memastikan semua harga barangan keperluan turun selaras dengan penurunan harga minyak.

Menurut beliau, beberapa agensi kerajaan seperti Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Tabung Haji boleh mengambil inisiatif untuk menjadi pemborong bagi mengimbangi harga pasaran bagi barangan tertentu.

''Berikan mereka AP (permit kelulusan), beri juga kelulusan untuk mengimport barang-barang tertentu, kerajaan boleh dan mampu ambil tindakan ini, katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Selain itu, kata Maamor, kerajaan juga perlu mengenal pasti punca sebenar harga barangan yang masih lagi tidak turun.

"Kita tidak mahu orang yang tidak bersalah menjadi mangsa dan dalam situasi ini bukan peniaga sahaja yang jadi mangsa boikot, biar semua jelas, semua kena,'' ujar beliau.

Pandangan Maamor turut disokong oleh Ketua Bahagian Pendidikan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Azmi Abdul Hamid yang menggesa supaya kerajaan mewujudkan semula Pernas yang pernah menjadi pemborong kepada banyak peniaga Melayu satu ketika dahulu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1117&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_10.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...