Saturday, December 27, 2008

Armada China bergerak ke Somalia


KAPAL pemusnah China, Haikou (kiri) dan kapal logistik Weishanhu diberi tabik hormat sebelum berlepas ke Somalia di Hainan semalam.
--------------------------------------------------------------------------------


BEIJING - Tentera laut China semalam melancarkan satu misi bersejarah bagi menentang kumpulan lanun di perairan Teluk Aden, Somalia, lapor media negara berkenaan.

Penghantaran kapal tersebut mungkin menjadi misi pertempuran pertama negara kuasa besar itu di perairan asing dalam tempoh beberapa abad.

Tiga buah kapal negara itu yang dihiasi dengan bunga dan reben memulakan pelayaran dari pangkalan tentera laut di Teluk Yalong, Hainan menuju ke Somalia pada pukul 1.50 tengah hari waktu tempatan.

Seramai 1,000 krew dua kapal pemusnah dan sebuah kapal logistik tentera laut China memberikan tabik hormat kepada para tetamu sebelum belayar dalam satu misi yang dijangka berlarutan selama tiga bulan.

Misi tersebut juga menandakan permulaan tentera laut China moden yang sebelum ini hanya lebih tertumpu terhadap kawalan di perairan negara itu.

Komander tentera laut China, Wu Shengli berkata, buat pertama kalinya negara itu menggunakan kekuatan tentera bagi melindungi kepentingan di luar negara.

"Ini adalah kali pertama kita menyusun satu angkatan tentera laut untuk satu misi kemanusiaan di peringkat antarabangsa.

"Buat pertama kalinya tentera laut kita melindungi laluan perkapalan penting yang jauh daripada pantai China,"
katanya. - AFP

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1227&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...